Thursday, May 13, 2010

خبر حلو




كالعادة أول ماصحيت من النوم دخلت علي النت
وفتحت صفحة الفيس بوك
رغم اني مش من مدمنين الفيس
انما علشان افتح البروفايل بتاعها واقدر اتابعها
ماكانش ليا في الفيس بوك خالص
بس مرة كنا طالعين رحلة مع الشغل
وقاعدين بنحكي
صاحبتها قالتلها ارحمي نفسك شوية انتي زي ماتكوني اتجوزتي النت وخصوصا الفيس بوك
سألتها: هو الموقع دا مفيد اوي كدا
ردت صاحبتها بدال منها وقالت: ولا مفيد ولا حاجة دا مضيعة للوقت
بصراحة ما اقتنعتش لأنها انسانة مثقفة ومفيش حاجة بتعملها بدون مابتكون مقتنعة بيها
علشان كدا سألتها تاني: ايه اللي بيخليكي بتحبي الموقع دا كدا
قالت: ان الموقع نافذه بتخليها تعرف اخبار كل اصحابها وكمان اخبار الدنيا كلها
وفي جروبات دينيه وثقافية وترفيهية وهي بتستفيد جدا منه وبتعرف تتواصل وتكون صداقات مع ناس كتيير وفنانين ومشاهير وصحفيين وكتاب ونقاد
وأحلي حاجة بتحبها في الفيس وشايفاها شيء رائع
الستاتس اللي بتكتب فيها جمل ومقولات بتعبر عنها

هي قالتلي كدا بالنص: كلا منا يعزف علي أوتار نفسه ليراه ويسمعه الآخرون والموقع دا بيسمحلي اعزف ألحاني بمنتهي الحرية

قولت بيني وبين نفسي صح كدا هي دي شخصيتها

واول لما روحت عملت اكونت واشتركت علي الفيس
وبعتلها دعوة اضافة

وبدأت اتابعها بشغف زي ماتكون نجمتي المفضلة اللي بتابع اخبارها في المجلات والتليفزيون

هي نشيطة جدا علي الفيس بتكتب تدوينات وبتنزل فيديوهات وبتستعمل تطبيقات كتيير
وعندها مايقرب من 200 صديق ومعظمهم يتواصل معاها

بس انا ماكنتش بكتبلها كومنتات
انا بس كنت بتابعها واتابع اخبارها

وحافظ البروفايل بتاعها اكتر ماهي حافظاها وبدخله في اليوم اكتر من مرة

لحد ماصحيت النهاردا الفيس ولائيتها كاتبة في الستاتس بتاعها

عاوزة اسمع خبر حلو ممكن؟

ولائيت عندها بتاع 30 كومنت
مابين هايعينوكي رئيس الجمهورية
ومبروك كسبتي معانا مليون دولار
وكريم عبدالعزيز معجب بيكي
وجمال مبارك نفسه يقابلك

التعليقات كانت معظمها طريفة وهزار
بس ما اعرفش ليه ساعتها حسيت ان في حاجة مزعلاها
وهي عاوزة تسمع خبر حلو علشان تخرج من مود الزعل اللي هيا فيه
انا احساسي بيها مابيخونيش
انا حافظاها اكتر من نفسها
هو دا اسلوبها في التعامل مع الألم والوجع انها تدور علي حاجة حلوة تبسطها
بس لاء كونها تطلب انها تسمع خبر حلو من اللي حواليها دا معناه انها مش عارفة تخرج نفسها من اللي هيا فيه فلجأت للآخرين وهي نادرا مابتلجأ ليهم

كمان شد انتباهي حاجة انها ماعقبتش علي الكومنتات
رغم انها بتعقب دايما وبا استمرار
قلقلت اكتر عليها وماكنتش عارف اعمل ايه

قابلتها في الشغل ولائيتها بتضحك وبتبتسم وبتهزر عادي
بس لاء مش معني انها بتبتسم انها سعيدة

روحت كلمتها وقولتلها مالك ايه مزعلك
ابتسمت بدهشة وقالت لاء مش زعلانة ليه بتقول كدا
قلت:اصلك عاوزة تسمعي خبر حلو
- ودا معناه اني زعلانة لا خالص ...ثواني ورن هاتفها المحمول واستأذنت منها ومشيت


وأحساسي ان في حاجة مزعلاها زاد جوايا

بس انا عندي مشكلة كبيرة جدا يمكن اكبر مشكلة في حياتي
اني بحبها ومش عارف اقولها
بصراحة بخاف تعرف وماتطلعش بتحبني
وتبعد عني ساعتها ابئي ضيعت
اصلي بحبها بجنون
هي غير كل البنات اللي انا عرفتهم
بنت جميلة وواثقة من نفسها محترمة وعندها زوق
كمان حكاياتها مابتخلصش والكلام معاها ممتع بياخدك لحد السما
كمان ابتسامتها صادقة ومشرقة
بحس وانا معاها اني احسن واحد في الدنيا
الكل بيحبها وبيتمني قربها
ملامحها بسيطة جدا وهادية شيء يبعث في نفسك الراحة والسكينة
غير متكلفة في لبسها واناقتها

بس المرادي جالي نداء من جوايا
بيقولي قولها انك بتحبها
وحسيت ان هو دا ممكن يكون خبر حلو بالنسبالها
وتنسي معاه أي حاجة مزعلاها
انا فاكر مرة زمان قالتلي
انت حد كويس وطيب وتستاهل كل خير
فممكن لو عرفت اني بحبها تحبني ايه يمنع
لاء في حاجة تمنع
هي دنيتها واسعة وكبيرة انسانة جريئة ومتفتحة
انما انا جمبها بحس ان دنيتي ضيقة ومش ها اعرف احتويها

تاني يوم اتقابلنا في البريك
لائيتها جاية تقولي
انت ايه خلاك تقول امبارح اني زعلانة من حاجة
انا: مش عارف حسيت انك زعلانة لما كتبتي علي الفيس انك عاوزة تسمعي خبر حلو
هي: تفتكر ايه احلي حاجة في الدنيا
انا: وعلي طول الحب
ابتسمت وقالتلي يابختك شكلك بتحب وواقع
انا: ويابختي ليه دا حب من طرف واحد هي ماتعرفش
هي: ليه مابتعرفهاش
انا: بصراحة خايف
هي: ان كنت ذا رأي فكن ذا عزيمة فاهمني؟
انا: بس اخاف تطلع مابتحبنيش
هي: لو طلعت مابتحبكش يبئي ماخسرتش كتيير انما لو ماقولتلهاش وطلعت بتحبك ومستنياك تتكلم ساعتها هاتكون خسرت فرصة عمرك

انا : انتي شايفة كدا
هي : جرب ومش هاتندم
انا: طيب ممكن اسألك سؤال بدون حرج يعني
هي: لا خالص اتفضل
انا: عمرك ماحبيتي قبل كدا
ابتسمت واحمرت خدودها وقالتلي انا لازم امشي دلوئتي
نكمل كلامنا بعدين

كلامها اداني دفعة وجرأة اني اعترفلها في اقرب فرصة

بصراحة حسيت من كلامها انها ممكن تكون بتحبني
يارب تطلع بتحبني
او تقبل حبي
لو دا حصل انا ها ابئي اسعد انسان في الدنيا

وفات اسبوع وانا عمال افكر ازاي اقولها اني بحبها
ازاي
حد يقولي ازاي


قابلتها وقولتلها عاوزك في استشارة
ضحكت وقالت خير
انا: انا مش عارف اصارح البنت اللي بحبها ازاي بحبي
هي: بسيطة ..كلمها وقولها وش كدا بحبك
البنات بيحبوا الشاب الجريء

انا: طيب حيث كدا بئي انا بحبك

هي باستغراب : بتحبني انا؟
ازاي

انا : اه بحبك ومش عاوز ردك دلوئتي خدي وقتك وابئي ردي عليا
بس عاوزك تعرفي لو قولتي اه انا ها ابئي ساعتها ملكت الكون دا كله

وسيبتها ومشيت وكل شوية ابص علي الموبايل مستني رسالة منها
مفيش أي حاجة
تاني يوم في الشغل سألت عليها قالولي غايبة
تالت يوم ولحد خامس يوم
وانا اليأس اتمكن مني بصورة بشعة
مابئيتش تظهر علي الفيس ولا تكتب ولا أي حاجة
طيب وبعدين
الحكاية هاتخلص علي كدا ولا ايه
لا ماينفعش ايه اللي انا عملته دا
ماهي كانت ادامي وكنت راضي
اجيبها منين دلوئتي

...........يتبع

5 comments:

الحلم العربي said...

ايه ده بقى التشويق و الاثارة دي؟؟؟
لأ انا عايزة اكمل القصة
اكتبيها بسرعة :)))))))
جميلة قوي يا رضوى تسلم ايدك

Unknown said...

:)
بانتظار ما سيلي بعد :)

قلب ينبض لله said...

الحلم العربي

البلوج نور يا آية والله
كويس انك لسه فاكراني

حاضر ان شاء الله انزل باقي القصة علي الأسبوع الجاي :)

قلب ينبض لله said...

قهوة بالفانيليا

يامسهل يا شيماء
ان شاء الله ما اتأخرش عليكوا

*الطالبة عفو الله *زوزو said...

ايه التشويق الجميل دة

يلا كملي بسرعة ايه لي حصل بعدين

تحياتي