Wednesday, May 19, 2010

(3)خبر حلو




مابين تردد اني أتصل بيها أو ما اتصلش
قررت اني اتصل
عادي يعني كأني بباركلها علي الشغل الجديد وها اقفل معاها علي طول

طلبت الرقم وسمعت الجرس ودقات قلبي زادت وفضلت ادعي ربنا ماتردش
انا ايه اللي خلاني اتصل بس
يادي الجبن اللي انا فيه
ماتهدي يا ابني شوية في ايه هو انت بتتصل بوزارة الداخلية

وبعدين ردت

هي : الو

انا: السلام عليكم ازيك عاملة ايه

هي: الحمدلله كويسة اخبارك انت ايه

يااااااااااااااااااه صوتها كان واحشني بشكل

انا: تمام الحمدلله
الف مبروك علي الشغل الجديد

هي: اه الله يبارك فيك
دا شغل مؤقت تغيير جو يعني

انا: ربنا يكرمك ويوفقك
وعلي كدا بئي انتي مبسوطة ومرتاحة في الشغل الجديد

هي: ربنا يقدم اللي فيه الخير

وما اعرفش ليه حسيت بصوتها مش طبيعي

انا: مالك انتي في حاجة مزعلاكي

هي ضحكت ضحكة خفيفة كدا وقالت: انت ليه مصمم دايما ان في حاجة مزعلاني

انا: مش عارف بس بحس دا في كلامك وصوتك

اتنهدت وقالت: لا انا كويسة ماتخافش عليا

انا: علي فكرة انا عاوزك تنسي أي حاجة قولتهالك بخصوص اني بحبك وكدا لأن واضح ان الموضوع مسببلك حرج وعلي أساسه فضلتي تسيبي الشغل

هي: ايه اللي انت بتقوله دا....انت متأكد انك بتحبني
ومستعد تعمل المستحيل علشاني

انا : اه طبعا بحبك وجدا كمان وبكرة الأيام تثبيتلك

هي: انت مع اول جولة فضلت الاستسلام والانسحاب علشان اتأخرت عليك في الرد
انا ليه حاساك خايف.......ما انا قولتلك ان كنت ذا رأي عارف تكملة باقي المقولة ولا اكملهالك

كانت بتتكلم بلهجة رزينة شوية

لائتني انفعلت وقولتلها: لاء انا مش خايف انما خايف علي قلبي من انه ينجرح منك وتتجاهليه انتي متخيلة يعني ايه حد يحب حد ويبئي نفسه يطلع هو كمان بيحبه والحد دا مش مقدر حبه ليه وعمال يقوله ايه فيك مميز وخرج طاقات النور اللي جواك...بصي اصلك مش هاتحسي باللي انا فيه علشان شكلك ماحبتيش قبل كدا
وطبعا انتي بتتقلي عليا علشان تضمني اني افضل احبك

هي ونبرة صوتها فيها عتاب: انت شايف كدا
علي العموم متشكرة علي كلامك
ربنا يوفقك ويكرمك

سلام
سلام

قفلت معاها وانا جوايا ستين واحد بيهزأوني وبيشتموني
ايه اللي انا قولته دا
انا عجنت في الكلام
دا اللي ها اتصل اباركلها وبسسسسسسسسسسس

اديني جيت اكحلها عميتها

هايجرالي حاجة من كتر تأنيب الضمير
ماجاليش نوم يومها ومانزلتش الشغل

وفضلت قاعد في البيت
قاعد وخلاص عمال افكر في مكالمة امبارح

وقولت كدا خلاص هي مش ها تتصل تاني ولا هاتكلمني

وحتي لو انا اتصلت واعتذرت انا عارفها كويس هاتقولي
لا ابدا ماحصلش حاجة انا مازعلتش منك

هي اصلها كدا تبئي زعلانة من حد او زعلانة من حاجة ومايبانش عليها



بالليل وقبل ما انام
لائيتها باعتالي رسالة علي الموبايل

"انا بكرة ها انزل الشغل اخلص شوية اوراق عاوزة اقابلك علشان عندي ليك كلام مهم"

وفرحت اوي لما شوفت الرسالة
وفكرت ياتري عاوزاني ليه وعاوزة تقولي ايه
بصراحة ما اديتش فرصة لدماغي تودي وتجيب ونمت
علشان ابئي فايق تاني يوم


قابلتها تاني يوم في الشغل في مكتبي
ابتسمت وسلمت عليا ولا كأني قولتلها أي حاجة في الموبايل
ولا كأنها زعلانة ولا جاية تعاتبني


انا: مش عاوزك تزعلي من كلامي معاكي امبارح
غصب عني والله انتي لو تعرفي بحبك اد ايه هاتقدري انفعالي

هي: بص انت لما قولتلي انك بتحبني بصراحة انا ماكنتش متوقعة دا منك
وكان ردي جاهز عليك لحظة ما اعترفتلي بحبك وهو ان انا مابفكرش في الموضوع دا دلوئتي
انما انا شوفت حبك ليا في عينيك وحسيت حاجة غريبة جوايا بتقولي استني شوية مايبئاش دا ردك

لما جيتلك تاني يوم وسألتك ايه فيك مميز يخليني احبك ماكانش قصدي احرجك او اهينك بالعكس انا كنت عاوزة الفت انتباهك للمميزاتك ولأمكانياتك علشان حبك ليا يبئي حب حر ومطلق ومايبئاش بتحبني علشان انا فيا كذا وكذا والطبيعي انك تحبني

انا كنت عاوزاك تتأكد من اللي جواك ناحيتي
اعجاب بالدنيا بتاعتي وبعقلي وشخصيتي وتفكيري ولا حب حقيقي بيا كأنسانة ليها قلب وأحساس


انت قولتلي في الموبايل اني مش مقدرة اللي انت فيه علشان ماجربتش الحب قبل كدا
علي فكرة انا حبيت قبل كدا واتجرحت كمان

انا بدهشة واستغراب: حبيتي؟!!!!!!!!
امتي دا؟

هي: دي تفاصيل ها تعرفها بعدين بس اسمعني للآخر
وسكتت شوية واتنهدت وبعدين واصلت كلامها وقالت:
عارف الشخص اللي انا كنت بحبه دا كان مبهور بعقلي ودماغي وكلامي
وقالي كتير انه بيحبني وهايموت لو ضيعت منه وعيشت معاه ايام جميلة
بس طلع حبه ليا في الآخر رهان ....كان متراهن عليا مع اصحابه انه هايخليني اقع في حبه وابقي زي الخاتم في اصباعه عارف يعني ايه تعيش عمرك كله مستني اللحظة اللي تقابل فيها حد يحبك ويخاف عليك
ويوم ماتيجي اللحظة دي تكتشف في النهاية انه كل كدب ونصب ومشاعرك واحاسيسك مالهاش قيمة ولا تمن
طبعا قلبي اتجرح وعيشت ايام صعبة ....بس عارف الأيام دي ماطولتش
وقدرت اتجاوز المحنة دي في وقت قياسي 7 ايام رغم ان حبي ليه يستاهل انه يتنسي في سنين بس دا ماحصلش......
عارف ليه؟
علشان انا اتفجرت جوايا طاقات نور كتيير قدرت من خلالها اتجاوز جرحي ووجعي
وربنا وقف جمبي وساعدني ارجع لنفسي وناس كتيير كانوا بعيد عني رجعوا تاني لحياتي ووقفوا جمبي
وصدقني لو قولتلك ان فرحتي بالناس دي خلتني ما افكرش في أي حاجة حصلتلي


تصور بئي لو ربنا ماكانش وقف جمبي وماكنتش اتفجرت جوايا طاقات النور دي
كان زماني بئيت ازاي.....طبعا عبارة عن حطام ببكي طول الوقت

انت بتسأل نفسك دلوئتي لما هو الوضع كدا ليه كنت ها ارد عليك واقولك مابفكرش في الحب دلوئتي
المفروض اني نسيته وانا فعلا نسيته وصدقني لو قولتلك لا بحبه ولا بكرهه
واني بحمد ربنا كل يوم انه خلصني منه وبعده عن حياتي


انا قولتلك كدا علشان انا ماكنتش عاوزة اظلمك معايا وابئي بعوض بيك اللي حصلي زمان
علي فكرة انا اللي حصلي ما افقدنيش الثقة في اللي حواليا
وعارفة ان ربنا هايعوضني بحد كويس يحبني بجد


انا مش عاوزة يحصلك نفس اللي حصلي
علشان كدا قولتلك طلع طاقات النور اللي جواك
علشان يوم ماتنجرح من أي حد انا او غيري
تقدر تتجاوز اللي يحصلك وتكون اقوي من الناس والظروف

انا اللي حكيتهولك دا اول مرة احكيه
وقولتهولك علشان حسيتك بتحبني بجد
بس زي ماقولتلك ممكن يطلع حبك دا اعجاب بيا وبعقلي وبتفكيري
علشان كدا خد وقتك ودور علي نفسك
صدقني هاتلاقي احسن واحد في الدنيا
بعدها ارجع اسأل قلبك تاني لسه بيحبني ولا لآء
ولو لسه بيحبني انت عارف هاتوصلي ازاي رقم موبايلي معاك وساعتها ها ابئي اسعد انسانة في الدنيا
ولو لآ ثق تماما اني عمري ماها ازعل منك وهانفضل اصدقاء لأن اللي جواك دا كان هاينتهي في يوم من الأيام

ولحد مادا يحصل انا مش ها ابئي موجودة في حياتك

كلامها وجعني اوي وزي مايكون نزل عليا سهم الله
وماكنتش عارف ارد عليها
انا متفاجيء باللي قالته...

هي : ايه مالك مابتتكلمش ليه
انا: لا ابدا انا معاكي بحاول استوعب اللي قولتيه
هي: ماتزعلش مني... انا بجد اسفة
انا: لالالالا ماتتأسفيش ارجوكي
هي: ربنا يوفقك في حياتك ويرزقك بأحلي حاجة في الدينا
اسيبك انا دلوئتي هاتعوز مني حاجة قبل ما امشي

انا: لا شكرا

وسابتني ومشيت
وانا هناااااااااااك في دنيا غير الدنيا
مش قادر استوعب اللي قالته

حبيت قبل كدا واتجرحت؟!!!


يتبع..............


4 comments:

الحلم العربي said...

أنا عاجبني المسلسل قوي :) الحكاية مشوقة و كلامها عجبنى جدا
المفروض فعلا الانسان مايبنيش حياته على حد أو على حاجة
لازم طاقتى تبقى من جوايا
منتظرين البقية يا ريري :)

قلب ينبض لله said...

الحلم العربي

مبسوطة علشان القصة عجبتك يا آية
بجد والله واحشاني جدااااااااااا

:)

ولــــــــــو said...

انا أأأأأأأااااا
زي الحلم العربي بالظبط

قلب ينبض لله said...

ولو

ايه مالك سكت ليه يا ولو انت كمان
مش عارف تستوعب اللي بيحصل زيه ولا ايه؟ :):):)