Sunday, May 16, 2010

(2) خبر حلو



الحمدلله النهاردا هي رجعت الشغل بعد غياب 5 ايام
بصراحة اتشاهدت بس ما اعرفش ليه خوفت وقلبي انقبض
انا عاوز اعرف ردها علي اللي قولتهولها
طيب اروح اكلمها اطمن عليها واعرف منها
ولا بلاش احراج ليا وليها وهي لو كدا هاتيجي تقولي

قعدت في مكتبي سرحان وشارد الذهن ....
قلقان اوي زي ما اكون في ثانوية عامة ومستني النتيجة وخايف ما اجيبش مجموع يدخلني الكلية اللي بحلم بيها

وبعدين لائيتها جايالي المكتب
وبتبتسم وبتقولي: ايه ماجيتش تطمن عليا يعني دا انا مانزلتش الشغل بئالي 5 ايام

انا بتوتر: انا كنت لسه ها اجيلك حالا

هي: لا خلاص بعد ايه بئي انا جيتلك اهو لحد عندك ... ممكن اسألك سؤال

انا: اتفضلي

هي:انت ليه بتحبني؟

انا: انتي ماينفعش ماتتحبيش رقيقة وجميلة ومحترمة و....

هي بتقاطعني: كويس طيب تفتكر ايه فيك مميز يخليني احبك

استغربت السؤال وقولتلها: مش شايفة فيا حاجة حلوة تخليكي تحبيني وبعدين اللي بيحب مابيدورش علي الأسباب

هي: ما انت حبتني علشان انا فيا حاجات كتيير مش في البنات

انا : لا انا علشان بحبك شوفتك غير كل البنات

هي: لاء علشان انا عارفة حدودي وامكانياتي وبتصرف علي اساسها انت حستني مختلفة واعجبت بيا وبعدين حبتني فظهرتلك باقي مميزاتي

انا: لو حبتيني هاتكتشفي فيا حاجات كتيير حلوة

هي: لاء انت اللي لازم تقولي ايه فيك مميز يخليني احبك

انا: مفيش داعي للأحراج أكتر من كدا كان ممكن تعتذري وتقولي خلينا اصدقاء احسن من الكلام والمبررات اللي بتقوليها دي

واستأذنت منها ومشيت وانا حاسس بخيبة امل بالظبط زي ماتكون نتيجة الثانوية العامة ظهرت وانا جيبت مجموع أي كلام


روحت البيت وقعدت بيني وبين نفسي
ولائتني بفكر في السؤال اللي سألتهولي
انا فيا ايه مميز يخليها تحبني
اه انا انسان عادي جدا زي ناس كتير ماليين الدنيا
تحبني ليه وبتاع ايه ..... ايوا صح كدا
ما انا مارضيتش اعترفلها من الأول علشان انا عارف نفسي كويس

الدنيا بدأت تسود في عيني
واليأس اتمكن مني

تاني يوم في الشغل
لائيتها جاية تقولي: لو دورت جوا نفسك هاتلاقي طاقات نور كتيير
طلعها من جواك واستغلها علشان ماتنطفيش

انا: متشكر علي نصيحتك وعلي فكرة اعتبريني ماقولتش أي حاجة وزي ما احنا زمايل وبس

هي: لما تطلع طاقات النور اللي جواك نبقي نتكلم في موضوع الزمايل دا

و سابتني ومشيت

ما اعرفش ليه حسيت ببصيص امل ونور من كلامها
حسيت انها بتلمحلي بطريق غير مباشر ان هو دا شرطها علشان توافق علي الارتباط بيا


علي فكرة انا مش بس بحبها انا بعشقها
خايف حبي يفضل من طرف واحد
وتكون هيا بتتفلسف عليا علشان تهرب بزوق من حبي ليها
بس لاء هي واضحة ومباشرة ولو مابتحبنيش هاتقولي كدا في وشي
امال في ايه .... انا بجد تعبت


وبدأت أدور جوايا علي طاقة نور اقدر من خلالها اوصل لقلبها

وحسيت اني زي ما اكون وقعت في حب الأميرة بنت الملك وان انا من عامة الشعب غلبان وعلي ادي وروحت للملك اطلب ايدها فشرط عليا ان مهرها ما اعرفش يكون اناء مسحور موجود ما اعرفش فين واني لازم اجيبهولها في فترة معينة

بصراحة هي فعلا اميرة
بحس انها جاية من عالم الأحلام ...... سندريلا وسنووايت واليس
عارفين ايه كمان بيشدني ليها
ان رغم عقلها وحكمتها وهدوئها
هي مرحة وخفيفة الظل وشقية ومجنونة
بجد بشوف فيها الدنيا بحالها

الموضوع بالنسبالي بئي صعب
ياريتها كانت طلبت مني مهر مليون دولار
كان هايبئي اسهل بكتيير من اللي انا فيه


تاني يوم روحت الشغل وسألت عليها قالولي دي قدمت علي اجازة مفتوحة
سألت ليه
قالولي جالها شغل في شركة متخصصة في بناء الكباري والطرق السريعة
وهاتشتغل في العلاقات العامة
لفت الدنيا بيا وضربات قلبي زادت وحسيت بدموعي بتترجاني تنزل


اه علشان كدا قالتلي دور علي طاقة نور جواك
علشان لما تبعد عني اقدر انساها


وفاتت ايام كتيير
واخبارها بتقل يوم ورا التاني
وهي مابقيتش تدخل الفيس كتيير زي زمان
كل فين وفين تدخل ترد علي حد من اصحابها
الردود العادية اللي لا بتودي ولا بتجيب
زي
Nice photo
Good work
I adore this song

لحد مافمرة دخلت الفيس لائيتها كاتبة استاتس

هي الحياة كدا ليه بئي ليها لون تاني بئي ليها طعم جديد ولا كان علي بالي

اندهشت جدا من الاستاتس وماكنتش عارف هي تقصد ايه
تقصدني انا وتقصد اعترافي بحبي ليها ولا تقصد حاجة تانية خااااالص
ومابئيتش عارف افرح ولا ازعل
هو المفروض الاغنية دي تقول انها فرحانة
بس ثواني هي ساعات ممكن تكتب حاجة لها معنيين
معني قريب ومعني بعيد وفي الغالب هي بترمي للمعني البعيد
يعني الستاتس اللي كاتباها دي بتقول ان حياتها بئي ليها طعم جديد بس هي ماقالتش الطعم الجديد دا حلو ولا وحش
وما اعرفش ليه جالي احساس انها تقصد الطعم الوحش
يادي احساسي دا اللي شغال ليل ويا نهار مابيرساش بيا علي بر

اه هي غامضة ...غامضة اوي كمان
ما اعرفش انا وحدي اللي بقول كدا ولا الكل
طيب اتصل بيها علي الموبايل اكلمها اشوف في ايه
لاء مش ها اتصل
اتصل اقولها ايه وبعدين هي لسه مارديتش عليا وسابت الشغل من غير ماتعرفني
وقالتلي خرج طاقة النور اللي جواك
مش لما اعرف ايه طاقة النور اللي جوايا ابئي اخرجها


ياتري ايه طاقة النور اللي جوايا؟


يتبع.............


2 comments:

صاحب المضيفة said...

يتبع ولو اني متوقع النهاية من العنوان


انت محتاج شوية ثقة بنفسك اكتر

تحياتي وشوقتنا نعرف الباقي

قلب ينبض لله said...

صاحب المضيفة

اه فعلا هو محتاج يثق في نفسه اكتر من كدا

اوعدك الحلقات الجاية هاتشوفه حد جامد اوي :)

نورتني بجد