Saturday, May 1, 2010

سادس تاج




بئالي كتيير جدا ما نزلتش تاج وكان عندي تيجان كتيير بس ما اعرفش ضاعت مني فضلت ادور وانقب وابحث علي أي تاج في أي مدونة ملائيتش قولت هو في ايه الناس اعتزلت التاجات ولا ايه لحد ما ربنا هداني ولائيت التاج دا في مدونة "ولو" وبصراحة عجبني



حاجات نفسي أعملها


أتعلم فنون الكتابة وامتلك أدواتي في المجال دا

أتمشي علي البحر وقت الغروب

ربنا يكرمني ويوفقني وأناقش الماجستير



حاجات باعرف اعملها/بحب اعمله


بحب القراية جدا

بحب الكتابة والتدوين

بعرف أتحاور وأتناقش

اقعد لوحدي انسج حكايات وقصص وروايات

بعرف اقف جمب قلبي ونفسي لما يبئوا في أزمة وبصراحة حاجة زي دي لسه متعلماها قريب ودا بفضل الله طبعا



حاجات مش بعرف أعملها


الرسم

الغنا




حاجات بقولهم كل يوم


وانا خارجة من البيت بقول:بسم الله توكلت علي الله ولاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم اللهم اني اعوذ بك ان اضل او اضل ان اذل او اذل ان اظلم او اظلم ان اجهل او يجهل علي غفرانك يارب العالمين

يوا هنا لو سمحت لسواق التاكسي او الميكروباص

الحمدلله كويسة لما حد بيسألني اخبارك ايه



حاجات بعملهم وعايز أبطلهم


استني كدا بفكر في أجابة السؤال

لآ بيتهيألي مفيش حاجة بعملها ونفسي ابطلها

أصلي اتعودت استمتع بكل حاجة بعملها

بجد صدقني مفيش



سبع مدونات بزورها بأنتظام


قصاقيص حبيبة

Whish I were butterfly

مدونة الطاغية سكايار

يوم جديد

انسان مقيد

رحيق العمر

ممكن

Let me fly

ولو

وكل المدونات اللي عندي في البلوج بتابعهم

رغم اني نادرا لما بسيب كومنت بس دا مش معناه اني ما بتابعش



أشخاص أتمنى أقابلهم


زمان وانا في ثانوية عامة كان نفسي اقابل انيس منصور قريتله في الفترة دي كتيير من كتبه واتأثرت بيه جدا

جمال مبارك الكلام دا وانا في الجامعه بس دا فيلم عربي طويل ماتشغلوش بالكوا بيه لأنه راح لحاله خلاص

ممكن اكون نفسي اقابل ناس كتيير بس مش متذكراهم حاليا



حاجات بتقلقني


اكون مستنية نتيجة امتحان

في مشكلة حصلت لحد من اهلي او اصحابي ببئي قلقانة عليهم

القلق نفسه بيقلقني



حاجات ما أظنش إنها هتتغير فيا أبداً


انا . ما اعتقدش اني ممكن اتغير

.انا بحب نفسي كدا وسعيدة بنفسي كدا

جربت مرة اتغير وماحبتنيش واكتشفت ان مفيش حد يستاهل انك تتغير علشانه حتي لو قالك انه بيحبك

لأن ببساطة جدا ممكن يكون كداب



أغنية لازقة في دماغي اليومين دول


هل عندك شك انك احلي واغلي امرأة في الدنيا وأهم امرأة في الدنيا

هل عندك شك ان دخولك في قلبي هو أعظم يوم في التاريخ وأجمل خبر في الدنيا

الأغنية لكاظم الساهر



صورة مش قادر أشيلها من مخي اليومين دول


صورة الغدر والكدب اللي بئي سهل وعادي عند كتيير من الناس



حاجة ندمان عليها (مش أوي يعني


مابتستسلمش للندم

بيجيلي أه بس بصراحة لسه ماحصلتليش الحاجة اللي تخليني اندم واقول بجد انا ندمانة

الحمدلله ربنا بيوفقني في حياتي وبيكرمني



ناس يا ريت يكتبوا حاجاتهم و محتاجاتهم


أي حد نفسه في التاج ياجماعة

ماياخدوش غير لما يستأذن مني

أه هي مش سايبة

أينعم انا دخلت أخدته من مدونة ولو" من غير ما أستأذن بس دا مش معناه انكوا تعملوا زيي


طبعا انا بهزر وانتوا عارفين كدا كويس

اللي عاوز التاج ياخده بس برده يستأذن P:



4 comments:

ولــــــــــو said...

تقريبا انتي اخدتي التاج
cut not copy
صح؟
اصلي مش لاقي النسخة بتاعتي هناك
اكتر حاجة عجبتني غير ان كل الاجابات لايقة علي انك انتي اللي بتقوليها موضوع انك مش بتستسلمي للندم
لأ تصدقي فيه حاجة عجبتني اكتر
بالنص هي "مفيش حاجة بعملها ونفسي ابطلها أصلي اتعودت استمتع بكل حاجة بعملها"
بجد بجد برافووووووووووو جدا
ربنا يديكي كل حاجة حلوة
ويارب تعرفي تغني وترسمي
:)
ياااااااااااااااه بقالي كتير مش قلت كده
انا اول كومنت
yes, i made it

قلب ينبض لله said...

ولو

ماتتصورش سعادتي اد ايه انك اول كومنت وانك قريت التاج
بجد بتفرق معايا تعليقاتك :)

اه هو في اسئلة انا شيلتها من التاج مش علشان مالهاش اجابة
انما علشان ااجابة اللي عندي صعبة شويه ومش كتير هايستوعبها

الحمدلله الانسان طول ماهو راضي وبيحب اللي بيعمله مابيبطلوش

علي فكرة اللي خلاني آخد التاج من عندك مش الأسئلة بس
انما كمان اجاباتك علي الأسئلة

ربنا يديك انت كمان كل حاجة حلوة
ويكرمك في حياتك ويوفقك

Wish I were a Butterfly ... said...
This comment has been removed by the author.
Wish I were a Butterfly ... said...

أيوة هي شخصيتك بالضبط يا رودا

أنا كمان نفسي أشوف البحر، بس كفاية أشوفه مش لازم أتمشى. بس أشوف البساط الازرق دة حتى لو من بعيد :(. بجد نفسي اوي اوي اوي

ههه:). الحاجات اللي مش بتعرفي تعمليها هي الحاجات الوحيدة اللي انا فالحة فيها
:p
جميل أوي ردك على الحاجات اللي عايزة تبطليها. يارب تفضلي كدة علطول يارضوى وتبقي دايما راضية وقنوعة كدة وجميلة
:)
فرحت إنك نشرتي التاج دة بجد