Friday, August 31, 2007

حياة واحده


نحن نعيش حياة واحده فقط فلتكن أفضل وأعظم وأجمل حياة ممكنه
دي جمله قريتها في نهاية رسالة كانت جايلي علي الايميل
وحسيت بإحساس غريب ساعتها
إحساس كله أمل وتحدي وإصرار
رغم إن الجملة في حد ذاتها ممكن ماتكونش بقوة الإحساس دا
الغريبة فعلا ان لائيت نفسي بقولها كتيير في كلامي مع أصحابي والناس اللي بيواجهوا مشاكل في حياتهم
وماكنتش حاسة إني بقول كلام انشاء وتعبير
كنت بحس ان الإحساس اللي جوايا بيوصلهم وأنا بقولهم الجملة دي
لحد ما حصلتلي ظروف مؤلمة جدا علي المستوي الشخصي
حاجه كدا بتمس حلمك وبتهده
ومش حلمك بي دا نفسك وروحك ووجدانك
التفاصيل مش مهم أد ما مهم إن ساعتها صغرت الدنيا أوي في عنيا ومابئاش في حاجه بتفرق معايا
ولائيت نفسي بفتكر الجملة دي وحاجه كدا زى نسمة هوا برده بتملا كياني
ورغم ان الدنيا لسه صغيرة في عنيا_لأنها كدا فعلا_إلا ان دا ما يمنعش إن حياتنا لازم تكون أفضل حياة ممكنه
وحتة أفضل دي هاتختلف من شخص للتاني
واحد عاوز حياته أفضل من ناحية العلم والتاني من ناحية الفلوس وتاني من ناحية ربنا _ودا المفروض_
بس أنا بئي عاوزة حياتي تكون أفضل في كل حاجه _والناس كلها_
تكون أفضل في الدين و العلم والأخلاق وعلاقاتي مع الناس و.........
وعشان دا يحصل لازم افتكر باستمرار ان ربنا شايفني في كل حاجه بعملها
يعني اعامل ربنا في كل حاجهوالنتيجة لازم تكون حياة أفضل

No comments: