Thursday, July 29, 2010

(5)....شيكولاته بالبندق


مانزلتش الشغل بعدها بكام يوم وكان كل اللي طالع عليا ايامها: ليه كدا يانغم ليه كدا يانغم

كنت حاسة اني جرحته ..بس كنت برجع واقول انه هو كمان جرحني قبل كدا ورجع يجرحني تاني

وهو لما يقولك عاوز اتقدملك يبقي بيجرحك

اه طبعا...انا مش مركونة علي الرف وقت مايعوزني يلاقيني ...

انا ماغلطتش فيه...لاغلطتي..لاماغلطتش...انا قولت اللي حصل وهو حتي ماعرفش يرد عليا




وفي وسط المعمعة اللي انا فيها دي لاقيته بيتصل بيا علي الموبايل واندهشت جدا لأن دي اول مرة يتصل فيها بيا من يوم ما اخد رقم موبايلي

خير اللهم اجعله خير



انا: السلام عليكم

هو: وعليكم السلام ورحمة الله ...ازيك يانغم

انا: الحمدلله كويسة....

هو: مالك يانغم خير في حاجة....انا ملاحظ انك مابتجيش الشغل بقالك فترة

انا: لا ابدا انا كويسة بس هيا شوية ظروف في البيت

هو: خير يعني ولا ايه

انا: لا كل خير مفيش حاجة

هو: طيب انتي هاترجعي الشغل تاني امتي

انا: ليه في حاجة حصلت؟

هو:لا اصل كنت عاوز اكلمك في موضوع كدا وانتي غايبة بقالك فترة فقولت اطمن عليكي

انا: موضوع ايه خير؟

هو: لما ترجعي بقي هاتبقي تعرفي



قفلت معاه وانا بسأل نفسي ياتري موضوع ايه اللي عاوز يكلمني فيه

يكون عاوز يتقدم تاني..لا لا مستحيل...هو اتقدم مرة وانا اديتهومله تمام يعني عمره ماهيفتح معايا الموضوع تاني

يكون مثلا عاوز يعاتبني ويقولي ايه اللي قولتهولي دا...لا ما اعتقدش كان عاتبني في الموبايل وبعدين هو كان بيكلمني عادي وواضح انه مش شايل مني ولا حاجة



فات يوم واليوم اللي بعده رجعت الشغل تاني... انا لو عليا كنت رجعت تاني يوم بس مارضيتش علشان مايقولش اني ماصدقت وها اموت واعرف في ايه



و مع اول فرصة مناسبة للكلام قولتله: خير ايه الموضوع المهم اللي كنت عاوزني فيه

هو: لا هنا في الشغل ماينفعش ...آخر النهار لو ماعندكيش مانع نتكلم في أي مكان قريب من الشغل



انا سكت وماعرفتش ارد ...نخرج فين يعني ..موضوع ايه دا اللي ماينفعش يقولهولي في الشغل ...هايبقي اكتر من انه يتقدمتلي واهو كان في الشغل



هو: انا عارف ان الموضوع محرج بس اوعدك اننا مش هانكمل نص ساعة لو مش عاوزة احنا ممكن نتكلم علي الواقف في أي مكان عادي

انا: لا خلاص في كافية في آخر الشارع اللي احنا فيه عارفه؟

هو: اه عارفه..خلاص يبقي اتفقنا..ها استناكي هناك بعد الشغل



لما وصلت الكافية لاقيته قاعد مستني

قعدت وكنت متوترة جدا بس بحاول اخفي توتري دا

ماعرفش ليه كنت حاسة ان في حاجة كبيرة ..علي العموم ياخبر دلوقتي بفلوس بعد كام دقيقة هايبقي ببلاش



هو: بصي يانغم ساعات مابتعرفيش قيمة الشخص اللي قدامك غير لما بتتعاملي مع شخص غيره....

فاكرة يوم لما جيتلك وقولتلك ان انا مخنوق ومحتاج اتكلم معاكي

انا: اه فاكرة

هو: يومها انا قولتلك ان مفيش سبب معين للخنقة اللي انا فيها ...صح؟

انا: اه صح

هو:اولا الخنقة اللي كنت فيها كانت بسبب ماكنتش من الهوا يعني..كانت بسبب ظروف مادية بمر بيها ..المهم.انتي قولتيلي يومها حاول تدور علي حد تكون بتحبه وتقرب منه وتخليه يساعدك تخرج من اللي انت فيه.... طبعا انتي كنتي تقصدي خطيبتي بس انا لاقتني بقرب منك انتي وبرتاح في الكلام معاكي اكتر مابرتاح في الكلام معاها ...علي فكرة هي بنت كويسة بس مااتفقناش انا وهي فالموضوع انتهي بسرعة

لما اتقدمتلك دا كان بعد تفكير طويل ماكانش قرار متسرع ولا كان علشان اقول لخطيبتي ان اهو الحياة مش واقفة عليكي..ولو حتي كان هو دا السبب ماكنتش هااختارك انتي يانغم واعند بيها مع خطيبتي ...لسبب واحد مفيش غيره...


وبعدين سكت شوية وقالي

انك اطيب وابسط بنت انا قابلتها في حياتي....



حسيت بكلامه دخل جوا قلبي وحستني عاوزة اعيط بس مسكت نفسي بالعافية



كمل كلامه وقالي: ووقفتي جمبي في محنتي من غير ماتعرفي هيا ايه وقفتي جمبي وانا كنت عارف ومتأكد انك بتساعديني وواقفة جمبي بدون مقابل

عارف ان اللي كنت فيه مش محنة بمعني محنة ولا هيا أزمة ومشكلة كبيرة انما برده انتي وقفتي جمبي ...


نغم انا من يوم ماعرفتك وقابلتك وانتي كل حاجة بتعمليهالي وبتقدميهالي حاجة حلوة .... وصدقيني انا مهما عملت عمري ماها اقدر اقدملك نص اللي انتي قدمتهولي ....كفاية اني اتعلمت منك ان الحياة بسيطة جدا وجميلة جدا وماتستاهلش نزعل علشانها

انا عارف انك مستغرباني ومستغربة كلامي بس انتي قولتيلي آخر مرة ان في حاجات لو مااتعاملتش في وقتها ماينفعش تتعمل في وقت تاني

انتي عارفة ان الشركة فتحت فرع جديد لها في تونس وانا كنت مقدم ورقي من زمان علشان اتنقل الفرع دا والموافقة جاتلي من 3 ايام وان شاء الله ها اسافر خلال كام اسبوع ...ومش عارف اذا كنا هانتقابل تاني ولا لآ... دي حاجة في علم الغيب ...انا عارف انك شايلة مني وزعلانة علشان الطريقة اللي اتقدمتلك بيها ....بس صدقيني والله ماكنت اقصد اجرحك ولا ادايقك ..كل ماهنالك اني فعلا ماكنتش محتاج وقت افكر فيكي لأني خلاص عرفت قيمتك وعرفتك كويس بس اكتشفت اني مافكرتش غير في نفسي واعتبرت موافقتك ليا موجودة ومش فاضل بس غير اني اتقدم

انا بصراحة ادايقت جدا من كلامك وقتها ومن رد فعلك بس لما جيتيلي المكتب بعدها...فكرت تاني في كلامك ولاقتني ان زي ما من حقي ادايق منك انتي كمان من حقك تدايقي مني علشان اللي عملته معاكي

ولما جاتلي الموافقة علي قرار نقلي كان لازم اوضحلك وجهة نظري علشان تفضلي فاكراني بالخير ودورت عليكي لاقيت غايبة ...وخوفت ماالحقش اوضحلك أي حاجة واسافر ويكون ساعتها الوقت فات...بغض النظر يانغم سواء النصيب هايجمعنا تاني ببعض او مايجمعناش انتي حد مش عاوز اخسره ويهمني يكون فاكرني بخير ..عاوز لما نتقابل تاني في أي مكان تسلمي عليا وتبتسمي في وشي....



وغصب عني لاقتني بدمع ...هو اخد باله وقالي

انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟



مسحت دموعي وقولتله: لا ابدا مابعيطش....حسام

هو: نعم

انا: انا اسفة....اسفة بجد علي سوء ظني بيك ...وسامحني علي كل كلمة قولتها في حقك

هو: لا يا نغم انا اللي آسف علي كل حاجة عملتها وزعلتك مني بقصد او بدون قصد



وبعدين لاقيته بيجيب صندوق متغلف بورق هدايا جمبه من علي الكرسي وبيدهولي

انا: ايه دا؟

هو: الحاجة الحلوة الوحيدة اللي اقدر اردهالك من ضمن الحاجات الكتير الحلوة اللي انتي اديتهالي هي الشيكولاته بالبندق

اخدتها منه وانا فعلا ها اموت واعيط بجد مش قادرة

كمل وقال: اول حاجة بينا كانت حاجة حلوة وآخر حاجة بينا حبيت برده تكون حاجة حلوة وطبعا مالاقيتش غير الشيكولاتة بالبندق...علي فكرة انا قولتلك مرة قبل كدا ان الشيكولاتة اللي اديتهالي احلي حاجة حد ادهالي وبقولهالك للمرة التانية دي فعلا احلي حاجة حلوة حد ادهالي

انا كدا خلصت كل اللي عندي يانغم ومرة تانية سامحيني ان كنت يوم زعلتك اودايقتك.....


انا: والله مسامحاك بس بلاش تحسسني بالذنب اكتر من كدا

هو: علي فكرة يانغم انتي تستاهلي احسن واحد في الدنيا



بس انا مش عاوزة احسن واحد في الدنيا.....ولو حكمت ولازم آخد احسن واحد في الدنيا يبقي هو احسن واحد في الدنيا



وقام من علي الترابيزة وقالي: انا ها امشي بقي ....خلي بالك من نفسك وربنا يوفقك في حياتك

انا: انت كمان خلي بالك من نفسك

هو:حاضر...يلا هاتعوزي حاجة مني قبل ما امشي

انا: لا ربنا يخليك



ومشي ....وانا فضلت قاعدة شوية في الكافية مسهمة وسرحانة ببص علي صندوق الشيكولاتة وساكتة مابتكلمش



لما روحت البيت ....قعدت افتكر كلامه واعيط علي اللي عملته وردود افعالي السيئة للي بوظت بيها الدنيا خالص



قعدت 3 ايام في البيت مابنزلش الشغل ....حاسة ان كل حاجة ملخبطة خالص..بعيد ترتيب حساباتي واوراقي....افتكرت صندوق الشيكولاتة اللي ادهاولي روحت شيلت من عليه ورق الهدايا اللي كان متغلف بيه.. لاقيت الشيكولاته من نقس النوع اللي عزمت عليه بيه في القطر

يااااااااااه لسه فاكر نوعها ايه ...رغم انه مابيحبش الشيكولاتة اصلا ومايفهمش في انواعها



قررت انزل الشغل من بكرة علشان اصلح أي حاجة من الحاجات اللي كسرتها



استنيت آخر اليوم واحنا مروحين ونازلين علي السلم ووروحت سلمت عليه وقولتله: انت كنت قولتلي ان اول حاجة مابينا كانت حاجة حلوة وحبيت تكون آخر حاجة مابينا برده حاجة حلوة واديتني صندوق الشيكولاته صح؟

هو : اه صح

انا: طيب بص بقي...كدا يبقي خلاص

هو:خلاص ايه؟

انا: استني بس...وقومت فاتحة شنطتي


ومطلعة منها شيكولاتة من الصندوق اللي كان ادهولي وقولتله:اتفضل

هو: ايه دا؟

انا: علشان يفضل مابينا حاجة حلوة......


ماحدش عارف الشيكولاتة دي ممكن تعمل ايه معانا بعد كدا



ابتسم واخدها مني وقالي:ماشي يانغم



في الوقت دا كنا وصلنا للطريق استأذنت منه وشاورت لتاكسي ركبت ومشيت وابتسمت وقولت لنفسي: ماحدش عارف بكرة في ايه ....يمكن تجمعنا الدنيا ببعض تاني....وكنت مرتاحة نفسيا ان الحمدلله انا وهو هانفضل فاكرين بعض بالخير




فاتت الايام بعد كدا بسرعة اوي وهو كان سافر خلاص ...

وكان طيفه بيداعبني كل وقت والتاني وكنت كل ما افتكر اللي عملته فيه وكلامي البايخ اللي قولتهوله ادايق جدا بس ارجع اقول رب ضارة نافعة

تمت....................

_________________


انتظرونا في الجزء الثاني بعد رمضان



19 comments:

آخر أيام الخريف said...

مستنيين الجزء التانى على احر من الجمر

قلب ينبض لله said...

آخر ايام الخريف

طيب ماقولتيش يانور ايه رأيك في الحزء الأول
وعموما ياقمر زي ماقولتلكوا الجزء التاني بعد رمضان ان شاء الله

Mohammed Adel said...

بصراحة جميلة جدا جدا جد
واحلى حاجه فيها بساطتها

وعارفة هتبقى احلى من غير جزء تانى
نهاية مفتوحه :D
الا لو انتى عملتى جزء حكاية بجد يفوق كل التوقعات ;)

قلب ينبض لله said...

mohammed Adel

ربنا يخليك يامحمد
الحمدلله انها عجبتك :)

ان شاء الله الجزء التاني هايعجبكوا اكتر من الاول

عارف نغم فعلا انسانة بسيطة
ربنا يسهل بعد كدا :)

Lyssandra said...

لو كنتي قدامي دلوقتي كنت خنققققققققققققتك
:))))

حرام عليكي بجد
انتي كنتي عارفه انك هاتذنّبينا لغاية بعد رمضان ؟؟

طبعا مش محتاجه أقولك قد إيه انا مشدودة للأحداث وسردك البسيط الممتع :)
ومنتظرة معاكي يا ستي وأمري لله

Lyssa

قلب ينبض لله said...

lyssandra

لا يا سما انا ما اقدرش علي زعلك
وبحمد ربنا اني مش ادامك ...اه العمر مش بعزقة
:D

بس انتي يانغم ممكن تعتبريها نهاية مفتوحة وان القصة خلصت علي كدا

:):)

Anonymous said...

ممتازة جداً ومنتظرين الجزء التاني ولو فيه تالت كمان
وحلوة بدات بشكيولاتة وختمت بشيكولاتة
محمد الصادق

قلب ينبض لله said...

محمد الصادق

اه بدأت بشيكولاتة وختمت بشيكولاتة :):)
امال هو اسم القصة جاي من فراغ
:D

لا هو كفاية اوي جزء تاني
علشان ما انضربش :D

Anonymous said...

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه بجد رائعه والله العظيم انا اتئثرت بالكلام وعيط انا دمعت وانا بئره حاجه مؤثره جدا وجميله جدا جدا مستنيين الجزء التانى بس بعيد اوى لبعد رمضان انتى بجد يا باشمهندسه خساره تتسابى كدا لازم حد يكتشفك حرام المواهب دى تفضل كده تحياتى ليكى بدوام التفوق واشكرا امتعتينا بفنك اختك الصغيره غاده

محمد ناصر الدين الهلالى said...

تصدقى وانا اللى كنت فاكرها جد .. تطلع فشر المسلسلات الكورى ووينتر سوناتا والحاجات دى ههههههه بس بجد سرد حكائى محكم لعبت فيه الشيكولاتة دور رمزى جميل وخصوصا لما بطل الاحداث سابها ومشى وهايفترقوا ومقعدها فى الكافيه يعيطها ، أسلوبك مميز ورائع فعلا يابشمهندسة بجد والله ومنتظرين الجديد دايما منك

Anonymous said...

"انا مش مركونة علي الرف وقت مايعوزني يلاقيني ..."

هذه هى اخطر كلمة تدور فى عقل واحد او واحدة اذا انشغل رفيقه لفترة

وفى معظم الاحيان .. نخسر كثيرا بسببها حين نتلاقى مرة اخرى نجد مليون سبب وسبب لقبول العذر .. مايضطرنا نحن احيانا الى الكذب .. لانه لم يكن هناك سبب حقيقى

افضل من ان تدفعى حبيبك للكذب دفاعا .. لاتلومه أبدا .. اذا كنت تحبه حقا .. والا فابتعد عنه

كلمتان صغيرتان
جنبى بدل جمبى
واتضايقتى بدل اتدايقتى

تحياتى لكاتبة منطلقة الخيال .. صادقة الاحساس وهذا هو الاهم

قلب ينبض لله said...

غادة

هانت رمضان خلاص علي الأبواب وبعد كدا الجزء التاني هاينزل
وانتي ممكن تعتبري ان مفيش جزء تاني وخلاص علي كدا :D:D
متشكرة علي كلامك ياغادة ولو عرفتي حد يكتشفني ابقي عرفيني :D

قلب ينبض لله said...

محمد ناصر

كنت فاكرها جد :)معلش عندي انا دي وبعدين هي تمشي جد برده ولا انت ايه رأيك :):)

متشكرة بجد علي كلامك واطرائك ومنتظرة متابعتك للجزء التاني :)

قلب ينبض لله said...

sherif

فعلا يادكتور هي دي المشكلة اننا لو حبينا حد مابنتقبلش فكرة انه يرتبط بغيرنا وبعدين يرتبط بينا
بس لو اللي في القلب حب بجد بنتقبل الاعذار وبنتلكك علشان حاجة تجمعنا ببعض تاني

تحياتى لكاتبة منطلقة الخيال .. صادقة الاحساس وهذا هو الاهم

اسعدتني جدا هذه الكلمات من حضرتك :)

mgnoon said...

الله عليكى سردك للحكايه فى غايه الجمال
وعلى فكره دى اول مره اشترك فى المدونه هنا وعامه دى اول مره اكتبه فى البلوجير بس الحكايه ارغمتنى انى اشترك واكتيلك انك فعلا فنانه وهذا
اقل ما يمكن ان اعبر به عنكى
والشيكولاته والحركات دى عجبتنى اوى

قلب ينبض لله said...

mgnoon

انا اخدت بالي فعلا اني دي اول مرة تشترك في بلوجر وتسيب كومنت
انا دخلت البلوج بتاعك مالاقيتش فيه مواضيع خالص
بصراحة دي حاجة اسعدتني جدا جدا جدا
واتمني تكون من متابعين البلوج بعد كدا وتتابع الجزء التاني...علي فكرة هو بعد رمضان ماتنساش بقي :):):)

البلوج نور بزيارتك وبتعليقك
أشكرك :)

Shreef said...

السلام عليكم
اخيرا بعد انتظار وصلنا للحلقة الاخيرة و اللي كنا مستنينها الحقيقة و اللي كانت منطقية او بمعنى اصح كانت نهاية ترضي جميع الاطراف بالرغم من ان المعتاد النهاية مش بتكون مرضية للاطراف كلها لكن انتي اخترتي الحل السلمي للموضوع بين نغم و حسام علشان محدش يزعل .. وبعدين فاكرة لم قولتلك ان عايزها تخلف ظني ؟؟ هي فعلا خلفت ظني لان بصراحة كنت فاكر انك هترجعيهم لبعض تاني و هتصلحي العلاقات بينهم و بصراحة مكنتش حابب اني اشوف النهاية ديه لاني شايف ان الموضوع اصبح منتهي بمجرد خطوبته لواحدة تانية غيرها الا انك قلقتيني لما قولتي الجزء التاني من القصة بعد رمضان و يا خوفي لا تكوني ناوية على كدا :)) .. عموما استمتعنا بالقصة يا رضوى لكن علشان اكون صادق اكتر انا استمتعت اكتر بخبر حلو و يتبع مش عارف ليه يمكن لطبيعة القصة نفسها الله اعلم

بالتوفيق دايما يا رب و في انتظار جديدك ان شاء الله .. تحياتي
:)

قلب ينبض لله said...

shreef
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لسه في القصة باقي والحكاية لسه ماخلصتش
علي فكرة مش انت لوحدك اللي مش عاوزهم ييرنبطوا ببعض :D

معظم اللي تابع القصة شايف ان البطل مايستاهلش البطلة وناس تانية عاوزين نهاية جديدة غير المألوف والمعتاد
عموما علي رأي نغم ماحدش عارف بكرة في ايه:)

يسعدني جدا انك تكون استمتعت ولو بقصة واحدة من اللي كتبتهم فأكيد انا سعيدة اكتر لانك مستمتع بقصتين

اشكرك بجد علي متابعتك واهتمامك للقصص :):)

بث تجريبي said...

حرااااااااااااااااااااام عليكى بجد
انا ماليش دعوة انا عاوزة الجزء التانى بسرعة ....
بجد القصة شدتنى اوى وعاوزة اعرف اللى حصل بعد كده...
.............
بصى انا ممكن مش الحق احصل الجزء التانى ...بس بجد انا انبسطت باللى قريته
...........
باي يا سكرة