Thursday, June 10, 2010

(4).....يُتبَع


كانت حالة البكاء اللي هيا فيها شديدة
فااديناها مهديء وبعد كدا اخدت منوم وراحت في النوم

كدا يبئي لازم امنع الزيارات عنها بشكل عام علي الأقل لحد مايرجعلها ادراكها ووعيها باللي حواليها
وأول حد هاتتمنع عنه الزيارة هو جوزها

تاني يوم الصبح روحت اتابعها لائيتها مسهمة وسرحانة

قولتلها بلهجة هزار: ينفع كدا يعني هو احنا نتقدم خطوة ونرجع عشرة
ما انتي كنتي كويسة امبارح ومنتبهة للي حواليكي
ليه بئي العياط واللي انتي فيه
علي فكرة انا منعت عنك الزيارات علي الاقل لمدة اسبوع .........لازم يكون عندك عزيمة أكتر من كدا وتساعدينا نساعدك علشان تخرجي من اللي انتي فيه

خرجت من عندها وكلمت والدتها
عرفتها ان مفيش زيارات لحد آخر الأسبوع علشان كورس العلاج يستلزم دا
وهي كانت قلقانة علي بنتها جدا بس انا طمنتها ووعدتها انها قريب اوي هاتتكلم معاها

استدعيت الممرضة المسئولة عن حالتها وطلبت منها تخرج بيها في جنينة المستشفي
وانها تستمر في تشغيل القرآن

حالتها رجعت تتحسن تاني وبصورة ملحوظة
بقيت تاخد بالها مين جه ومين دخل
تبص للي يكلمها
اهم تحسن بئي انها رجعت تاكل تاني.... صحيح بكميات بسيطة بس فكرة انها رجعت تاكل دا معناه ان الأمل اللي جواها بدأ يرجعلها

الأكل عموما بالنسبة للأنسان وسيلة لأبقائه علي قيد الحياة..وانه يتمتع بصحة جيدة
علشان كدا كتير مننا لما بيجيله اكتئاب بتتسد نفسه عن الأكل ...في الواقع سدة النفس مابتكونش عن الأكل انما عن الحياة عموما.. وبالتالي امتناعه عن الأكل نتيجة منطقية لرفضه للحياة او رفضه للشيء اللي بيمثل الحياة بالنسباله



كدا يبئي لازم ابدأ اول جلسات العلاج معاها
وجلسات العلاج دي هدفها انها ترجع تتكلم تاني

المألوف والطبيعي ان المريض هو اللي يتكلم والدكتور النفساني هو اللي يسمعه
انما في حالة زي حالتها الدكتور هو اللي بيتكلم وهي اللي بتسمعه
كنوع من تشجيع المريض علي الكلام
يعني مثلا لو انت عاوز تحبب حد في أكلة معينة هاتيجي تاكلها ادامه وتقعد تقول الله لذيذ جميلة مالهاش حل ......مش ممكن
هو بعد كدا هايفكر انه يجرب تاني ياكل الصنف دا

دخلت الأوضة....
ايه الأخبار كله تمام؟
كانت قاعدة علي السرير
سحبت كرسي وقعدت هي بصيتلي
قولتلها :ايوا ها اقعد معاكي شوية ايه عندك مانع
وبدأت كلام معاها في مواضيع كتير.... في الفن والكورة والسياسة والموضة

الجلسة دي كان الكلام معاها في مواضيع عامة وكلام بدون هدف مجرد بس اني افتح مجال للكلام

وطبعا لأن جلسة العلاج دي هاتكون مرة واحدة في اليوم يبقي لازم يكون في حاجة بديلة لكلامي معاها
باقي اليوم علشان نكسب وقت والحاجة دي كانت التليفزيون
ايوا ....اشخاص بيتكلموا وبرامج حوارية مسلسلات وافلام تجذب وتشد انتباهها
ترجع تاني للدنيا....حاجات تستفزها وتحب تتكلم فيها
وطلبت بتشغيل التليفزيون في اوضتها

تاني يوم اتصلت بجوزها
وسألته اذا كان قرا القصص ولا لآ
هو: اه قريتها بس الحقيقة مش كلهم
انا: انا لازم اقعد معاك في اقرب فرصة
هو: اوك يناسب حضرتك بكرة الساعة 7.00
انا: يناسبني

وفي الميعاد المحدد بينا جه جوزها ودار بينا الحوار دا

انا: هااا... ايه اخبار القصص؟

هو:انا لا حظت حاجة غريبة...القصص مش كاملة

انا: طيب وتفسيرك للموضوع دا ايه؟

هو: ما اعرفش بس يمكن علشان هي انشغلت اكتر في القراية

انا: كويس انك فكرتني...انت قولتلي انك لاقيت القصص دي في المكتبة بتاعتها ولما سألتك قولتلي ان عندها مكتبة في البيت كل فترة تشتري كتب وتحطها فيه

هو: اه فعلا حصل
انا: طيب ايه نوعية الكتب اللي هيا بتحب تقراها

هو: مفيش حاجة محددة ..هي كانت دايما تقول أي كتاب مهما كان ...اكيد جواه حاجة تستاهل انه يتقري علشانها

انا:اممممممم طيب وهي قريت الكتب دي ولا كانت بتشتريهم وخلاص

سكت جوزها ...... واضح ان ماعندوش فكرة
فحبيت اعفيه من الحرج دا وقولتله ؟طيب بخصوص القصص اللي هي ماكملتهاش مفيش قصة لفنن انتباهك او شايف ان احداثها ممكن تكون حصلتلها فعلا

هو: لا عادي هي اصل خيالها واسع والقصص دي مش شرط يكون لها علاقة بالواقع ......

انا:طيب انا لما سألتك اذا كانت بتكتب او لاء اكدتلي انها مابتكتبش
وبعدين اكتشفت انها بتكتب... حاجة زي دي مافجئتكش وكمان موضوع القصص اللي مش كاملة دي ما أثارش أي تساؤلات جواك

هو:انا اتفاجئت بصراحة بس عادي يعني هي ماكنتش بتقولي علشان القصص مش كاملة هاتحكيلي وتقولي ايه.. كتبت قصة بس لسه ماكملتهاش
هي طبيعتها مابتحبش تتكلم عن حاجة عملتها غير لما تكمل علشان كدا لما انا لاقيت القصص مش كاملة راح استغرابي واندهاشي

انا: طيب انتوا علاقتكوا ببعض ازاي...يعني زي أي اتنين متجوزين حياة عادية ولا بينكوا حب بيكبر مع الأيام....ولا في مشاكل من وقت للتاني

هو بعد تفكير زي طالب بيمتحن امتحان شفوي ادام دكتور وبيفكر في اجابة السؤال :لاء بنحب بعض وعايشين حياة سعيدة

انا: طيب ايه الحاجات اللي بتزعلها منك

هو: انا اصلا مابزعلهاش مني..بعاملها كويس اوي

انا: طيب ايه اللي بيزعلك منها

هو: بصراحة هي هادية جدا ومش مخلياني محتاج حاجة مفيش بس غير انها بتخرج كتيير تعمل شوبنج

انا: بتخرج كتير ؟!!!!!!!!! وبتعمل شوبنج!!!!!!!

ساد بينا لحظات من الصمت
ورجعت قولتله: طيب هي حصل قبل كدا وجاتلها الحالة دي او مريت بأكتئاب

هو: دي اول مرة تفقد النطق ...انما بخصوص الأكتئاب هي من فترة للتانية كانت دايما بتقول انها مدايقة وعندها ملل وكنت بنصحها تخرج تشم هوا

انا: تخرج؟؟؟!! لوحدها ؟ انت ماكنتش بتخرج معاها

هو: ماعنديش وقت ...بصراحة ظروف شغلي تمنعني

انا: طيب مش يمكن انشغالك عنها سببلها احباط وهو دا سبب الملل اللي بتعاني منه طول الوقت

هو: احنا بنخرج كل مابيسمح وقتي وبعدين هي عمرها ما اشتكيت من حاجة زي دي بالعكس هي كانت دايما تقولي الشغل اهم وكانت بتشجعني

انا: اوك يابشمهندس ...ان شاء الله زي ماوعدتك قبل عيد جوازكوا هاتكون زوجتك رجعت تتكلم تاني

مشي جوزها وانا قعدت مع نفسي اعيد الحوار تاني وارتب افكاري

واضح جدا ان ماعندوش أي فكرة عنها وعن اللي جواها وواضح اكتر انها مابتحكيلوش أي حاجة
لا مش بس كدا دي بتحاول تدعي انها مبسوطة وسعيدة معاه....بدليل لما سألته ايه الحاجات اللي ممكن تزعلها منك قالي مفيش او في بس هو مش حابب يقول..بس الاحتمال الأقوي انها مابتشكيلوش ولا حتي بتعاتبه


ميعاد الجلسة التانية من العلاج
روحتلها وانا معايا كشكول القصص اللي كانت كاتباها أيام الجامعة

انا: ها ايه الأخبار ؟ كله تمام....
تعرفي انا زمان كنت بكتب وكنت بحب الشعر والأدب جدا بس الطب وعلم النفس اخدوني من العالم دا وبطلت كتابة
لما عرفت انك بتكتبي اتبسطت جدا

بصيتلي كدا وكأنها بتسألني عرفت منين
قولتلها: والدتك قالتلي ...مش هي دي القصص اللي انتي كاتباها
علي فكرة عاوز احييكي بجد عليها
اذا كان اسلوبك او احساسك او اختيارك للمواضيع
في قصص كتير علقت معايا وبتيجي علي بالي كتيير...


سكت شوية ورجعت قولتلها:احنا ممكن نكتب حاجة وحد يقراها وتفرق معاه وتساعده يخرج من محنة بيمر بيها
بس لما احنا نفسنا نكون بنمر بمحنة يبقي احنا اولي باللي كاتبناه

حطيت الكشكول علي السرير وقولتلها: اقري القصص دي تاني علشان تساعدي نفسك ....انتي كاتبه كلام جميل وجواكي قلب أجمل
كل حاجة بتحصلنا ليها حل وليها مخرج
الأهم ان يكون عندنا استعداد اننا نبقي احسن
ولو حتي فقدنا النطق وعجزنا عن الكلام
بس أكيد مافقدناش احساسنا وروحنا الجميلة
ارجعي اكتبي تاني..خرجي الحلو اللي جواكي
الحاجات الحلوة مابتخلصش
انتي يمكن تكوني مش حاسة بأي حد حواليكي بس الأكيد ان اختلائك بنفسك في انفعالات كتيير جواكي
......عبري عنها
في ورق ابيض عندك في درج الكومودينو وقلم
اكتبي ...قولي اللي نفسك فيه
ماتخافيش من حد وماتخافيش من حاجة
الكتابة دي نعمة كبيرة....ماتخليهاش تضيع منك


تاني يوم في ميعاد الجلسة التالتة

انا: ماشاء الله وشك منور ..ايوا كدا هو دا الكلام
شكلك قريتي القصص امبارح

رديت بابتسامة استمرت يادوب ثانية واحدة

لا مش معقول انتي اكيد بتهزري
او انا اللي بيتهيألي
انتي ابتسمتي

شوفتي بئي ان ابتسامتك دي مارجعتش ليكي غير لما قريتي اللي انتي كاتباه
ودا معناه حاجة واحدة ان مفيش أي حد في الدنيا هايعرف يساعدنا اد ما احنا هانساعد نفسنا

بصي بقي انتي ان شاء الله لما هاتخرجي من هنا هاتسيبي الكشكول دا ليا علشان لما ييجي أي حد فاقد النطق زيك كدا اديله القصص بتاعتك يقراها
ها اخليها اسلوب علاج هنا في المستشفي

رجعت ابتسمت تاني

انا: انا ها امسك الخشب بئي ...
فتحت درج الكومودينوا وخرجت الورق لائيتها كاتبة ...
C'est la vie
يا سلااام ..يارب تكون حياتك كلها حلوة وجميلة

ارتسمت علي وشها علامات ضيق وحزن
رجعت الورق تاني مكانه وقولتلها: انا آسف علشان شوفت الورق من غيرما استأذنك
وقولت بهزار: بس هما قالولي انك مدرسة جغرافيا مش فرنساوي

اختفت من علي وشها علامات الحزن

وخرجت من عندها وانا عارف ان الجملة اللي كتبتها دي ماكتبتهاش هباءا
خصوصا انها كانت كاتباها بخط كبير ومظللة حواليها بالقلم

شكلي قربت اوصل للسبب اللي خلاها تفقد النطق

.....يتبع

2 comments:

فاروق سحير ( فاروق بن النيل ) said...

قلب ينبض لله ...........
الحقيقة قصة مشوقة جدا ولو إنى مابافهمش فرنساوى لكن حاسس إن هذه الكلمة هى مفتاح العلاج لها يعنى بتقول إيه اللى تاعبها ومنغص عليها حياتها وقلب كيانها بهذه الكلمة البسيطة:
(C'est La Vie)

قلب ينبض لله said...

فاروق النيل

c'est la vie

يعني انها الحياة

دي طلعت اسم محل ملابس جاهزة
انا نزلت الحلقة الخامسة وفيها اجابات لحاجات كتير :)
اتمني القصة تعجبك للنهاية