Tuesday, January 29, 2008

اول تاج ليا



أخير بجاوب علي أول تاج ليا

هو جالي من مدونة

ابن ايجيبت

وجالي برده من مدونة ولو



قالوا لك اختار عصر من عصور مصر علشان تعيش فيه تختار أى عصر وفى عهد أى حاكم واشمعنى ؟
كل العصور في مصر مرت بمراحل صعبه وكل عصر له مميزاته وعيوبه انما انا لو ركبت ألة الزمن واختارت أي عصر منهم ها اختار الوقت اللي كان سيدنا يوسف في مصر يمكن اقابله ايامها او اشوفه
واختار كمان عصر ايام نصر اكتوبر
لان دي كانت هاتبئي اكتر لحظه في حياتي قلبي هايفرح فيها


أول أولوية فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟
عيلتي وبعدين اصحابي وبعدين شغلي ..

ايه أكتر حاجة بتحبها فى رمضان ؟
ايام رمضان كلها اجمل من بعض
بحب قراءة القرأن ...اللمه...ساعة الفطار...صلاة التراويح

اوصف اجمل فطار ممكن تفطره؟
غالبا مابحبش افطر
انما اجمل فطار ممكن افطره يكون مع محمد اخويا
وايات صاحبتي
لان الشخصين دول أكتر حد نفسي بتتفتح وياهم


لو انت حاكم على مجموعة من الأفراد حتكون عادل ؟ طب حتتأكد أزاى انك حاكم عادل؟؟؟
دلوئتي وانا بجاوب علي التاج اقولك اه ها ابئي ان شاء الله حاكم عادل لان دي نيتي فعلا
اتأكد ازاي من ان انا عادل ولا لآ
ها اسأل الناس اللي بحكمهم واشوفهم راضيين ولا لآ
وها استشير اصحاب الرأي السديد
وها اقرب من ربنا وادعيه انه يوفئني

مين أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟
وائل الابراشي..شجاع
مني الشاذلي...ضيوفها مالهومش حل

لو ممكن تشتغل شغلانة تانية كنت تتمنى تبقى ايه ؟؟
هي مش شغلانه
انما كنت بحلم زمان ابئي فيلسوفه

ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد مصر ؟؟
كوريا الجنوبيه
او أي دوله من دول النمور الاسيويه
كنت بدرسهم في تالته اعدادي وكنت معجبه بيهم جدا كبلد وكطبيعه وكشعب


اوصف ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره؟
يكون فرح هادي مفيهوش الاغاني الشعبيه الفظيعه دي
وصوت الدجي يكون معقول
واكون علي علاقه وطيدة بالعروسه والعريس_يقربولي يعني_
ودا حصل فعلا في فرح صاحبتي وبنت خالتي في نفس الوقت
كان فرح تحفه وكنت فرحانه فيه جدا جدا

بتراعى كلام الناس والقيل والقال ؟؟ ولو اه او لا قول ليه؟
مش دايما براعي كلامهم
جوايا اقتناع تام انه مهما حصل الناس مش هاتبطل كلام عن بعض سواء بالخير او بالشر
ولو فضلت أفكر في كلامهم مش ها أخلص
انما الاشخاص القريبين مني يهمني كلامهم عني ويهمني رايهم فيا
ويهمني مايزعلوش مني
ولو حصل سوء تفاهم لازم اوضحهولهم

صحيت من النوم ملقتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا الكاميرا الديجيتال ورجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنة هتكون سعيد ؟
ها اكون سعيدة جدا جدا
العصر دا اصلا بيشدني ليه من وقت للتاني
بحس فيه بهدوء غير عادي
انما اكتر حاجه ها افتقدها فعلا هو النت

السعادة هي؟
الرضا بقضاء الله وقدره

لما بتحب تهرب من كل شئ بتروح فين؟؟
بسافر انا وقلبي بعيد بعيد
اصنع احلام جميله واعيش فيها
او اقعد افكر في ربنا والدنيا والحياة والموت
او اقعد علي النت


امتى اول مرة خدت فيها نفس طويل وقلت ياااه انا فعلا كبرت؟؟
وانا صغيرة كنت حاسة اني كبيرة وسابقه سني
ولما كبرت حسيت اني صغيرة والدنيا دي كبييرة عليا

بتشرب سجاير وايه شعورك اما ست او راجل بيشرب سجاير ؟ ليه؟؟
لامابشربش سجاير
بصراحه موضوع السجاير دا عمري مافكرت فيه
سواء اني استنكر شرب السجاير او اني اشيد بيه
ودا بسبب ان في اشخاص بحبهم اوي بيدخنوا

بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاى؟؟
سهلة اوي
ايدي اليمين فيها خاتم وغويشتين
انما ايدي الشمال ياحول الله فاضيه

ايه اكتر موسيقى بتحبها؟؟
الموسيقي الهادية الحزينه
فى رأيك ليه؟؟ الذوق والنخوة اتعدموا ؟
لا ما اتعدموش
موجودين
بس يمكن قليلين او ان اننا بخلا شويه في مشاعرنا
او اننا شايفين الناس ماتستاهلش


ايه الحاجة اللى لو حصلت لك حتبقى سعيد اوى؟
1 – اتخرج السنادي من الكليه
2_جروب المشروع بتاعي يكون من ال 10 الاوائل في مسابقة صنع في مصر

تحب يبقى عندك ارض زراعية ولااجنس عربيات ولاكام عمارة ولافلوس فى البنك ؟
يكون عندي ارض زراعيه
البحر ولا النيل؟
بعشقهم الاتنين انما البحر اكتر شويه
مركب ولا طيارة؟
عمري ماركبت طيارة
علشان كدا ها اختار مركب
دا غير ان المركب وانا فيه ها ابئي مستمتعه بالطبيعه والشمس والهوا والميه
والكلام دا مش موجود في الطياره

عاقل ولا مجنون؟
عاقله_دا راي معظم الناس فيا

_
تقرا كتاب ولا تتفرج علي فيلم؟
علي حسب الحالة المزاجيه بتاعتي
بس غالبا ها اتفرج علي الفيلم

اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ولا الحاشيه المقربه؟
كل دول
بس اصلا الحكام بيكون عندهم استعداد لكدا
عاوزين ينهبوا ويتمتعوا علي حساب الشعب
الشعب بئي عاوز من الحكام كل حاجه بيكسل دا غير انه برده بيكون عنده استعداد للفساد وبيبرر اللي بيعمله بفساد الحكام


عندك أمل ؟؟ أسبابك ؟
اه عندي لان ربنا موجود
"انه لاييأس من روح الله الا القوم الكافرون"


لما بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟
الموقف ذات نفسه حركني من جوه ولا لآ
مدي اخلاصي في العمل دا لربنا
الصحابه وأد ايه كانوا بيساعدوا بعض حتي وهما محتاجين "ويؤثرون علي أنفسهم ولو كان بهم خصاصه"


ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها ؟
البيانو
لان دي الاله الوحيدة اللي اتيح ليا اللعب عليها

تمرر التاج ده لمين ؟
لكل الناس اللي عندي

5 comments:

Wish I were a Butterfly ... said...

سلااام عليكم

عارفة إنك غالبا مش هتشوفي التعليق دة غير بعده بأيام عشان النت في مصر واااااااقع
:)
بس مش عارفة بصراحة هو ليه موجود في بيتنا شوية الحمدلله!! وهي مش ميزة أوي لأن الشغل ماصدقوا وبأة أنا بس اللي بشتغل لأن أنا اللي عندي نت شوية
:(((

عايزة تبقي فليسوفة مرة واحدة؟؟! ياشيخة حرام عليكي :) . بس لأ أنا شايفاكي تنفعي في الحاجات دي، و أنا برده شايفة زي اللي حواليكي إنك عاقلة أوي ماشاء الله

على فكرة استغربت كوريا الجنوبية دي جداااا

أنا معاكي في موضوع التكنولوجيا اللي ملهاش لزمة و الحنين للبعد عنها كلها... وعمر الحاجات دي مافرقت معايا إلابعد البلوجز :( هتوحشني أوي لو مفيش تكنولوجيا ونت "زي الأيام دي شوية يعني" :)

على فكرة أنا مبسوطة أوي بإجاباتك في التاج، بس بصراحة جدا لأني حسيت إن أكيد فينا حاجات متشابهة، بس لقيت فيكي حاجات تانية مش زيي، ودة فرحني أوي لأني كدة حسيت إن مش كلنا نفس العقلية و الميول بالدرجة الفظيعة دي، لأ فيه بيننا برده اختلافات كتير في التفكير ودي حاجة تدعو للتفاؤل بجد

المهم... أنا همشي دلوقتي وهاجي تاني إن شاء الله لأني عايزة ألحق أستغل النت وهو موجود شوية
:)
تحياتي

ولــــــــــو said...

اولا سعيد جدا بانك جاوبتي التاج ده وسعيد اكتر على الاجابات وسعيد اكتر اني مش توقعت حاجات كتير لكنها فاقت توقعاتي بجد

كل الاجابات عجبتني جدا لكن اكتر حاجه شدت نظري موضوع انك مش بيهمك كلام الناس وده بجد احييكي عليه جدا ان شايف انننا لو فكرنا ف كلام الناس - زي مانا باعمل - مش بنقدر نعمل اللي نفسنا فيه ولا بنقدر نركز حتى اننا نعمل اللي مفروض مننا ودايما بيكون حوالينا طوق هو نظرة الناس وارائهم على الرغم انهم برضه مهما عملتي هايتكلموا
احييكي بجد على شجاعتك ف موقفك

موضوع بتعرفي ايدك ازاي ضحكني جدا ربنا يزيدك ياستي ان شاء الله وعقبال الشبكة اصل اللي معاه دهب كمان دلوقت بيبقى من الاغنياء
هههههههه

عجبني كمان ردك على مين اللي بيبوظ الحكام بجد تحليل منطقي
من الاخر انتي شخصيه كويسه جدا
كل تاج وانتي طيبه ويارب دايما ف تاجات علشان تفضلي تقربينا من شخصيتك اللذيذه دي
حاجه على جنب
صديقي الانتيخ انسان مقيد عنده مشكله ف البلوج بتاعك وهو انك مش بتقبلي بالانونيموس وهو مش بيحب يكومنت بالاكونت بتاعه فياريت تشوفيلنا حل ف الموضوع ده علشان هو عايز يعلق بس مش عارف
شكرا ليكي جدا

قلب ينبض لله said...

وعليكم السلام
اخيرا ياهبه النت رجع واخيرا بشوف تعليقك واخيرا برد عليكي

ههههههههههههههه
اه كان نفسي ابئي فيلسوفه
حتي انتي ياهبه بتقولي عليا عاقله
بس بجد دي شهادة اعتز بيها

بالنسبه لكوريا الجنوبيه هي بلد تحفه لما كنت بدرسها في 3 اعدادي كنت معجبه بيها جدا

مفيش شك ان التكنولوجيا مهمة جدا وخصوصا للشركان والبنوك وهيئات الاستثمار
انما ليها ضريبه واعتقد اللي بيدفع الضريبه دي العالم كله سواء افراد او مؤسسات
لان التكنولوجيا سلاح ذو حدين

وانا مبسوطة اوي بالكومنت بتاعك
ومبسوطه اكتر ان طلع فينا حاجات متشابهة
دي حاجه تفرجني جدا

تحياتي ليكي

قلب ينبض لله said...

وانا سعيدة زيك لاني جاوبت علي التاج
وسعيدة لان اجاباتي زي مابتقول فاقت توقعاتك

علي راي حد بيغني مش فاكراه ههههههههه
كلام الناس لابيقدم ولا يأخر"

ههههههههههههه
اه اصل انا معلمه ايدي اليمين علشان ماتوهش ههههههه

كل تاج وانت طيب


انا عملت زي ما انت قولتلي
انسان مقيد من الناس اللي بحترمهم جدا في عالم البلوجز
وزعلت جدا لاني مابئيتش بعرف ادخل البلوج بتاعه
كان من البلوجات المحببه ليا

Wish I were a Butterfly ... said...

خير اللهم اجعله خير...أنا جيت تاني
:)
هقوللك رأيي في حاجات في التاج في السريع عشان مش تزهقي لأن كدة كتييييير

أنا لورحت عصر سيدنا يوسف هيكون بس عشان أشوفه :)))بصراحة شديدة.نفسي أشوف أي نبي بس مش شفت حد فيهم غير واحدحلمت إني قاعدةمعاه بس حتى مش شفته
:(
بس سيدنا يوسف...:)إن شاء الله هنشوفه في الجنة بأة. قولي يارب

عجبني أوي ردك في السؤال بتاع إمتى حسيتي إنك كبرتي. واقعي أوي

وكان عندي سؤال بس مش تزعلي لأني مش عارفة أنا نسيت ولا انت أصلا مش قلتي قبل كدة. هو انت في كلية إيه؟؟ عشان عجبني موضوع صنع في مصر دة :)واحنا ماكانش مشاريعنا كدة خاااالص في كليتي

سلام عليكم مؤقتا
:)