Monday, January 21, 2008

ربما لاحقا سأفعل




لائيتني فجأة بعيش في قصر كبيير مع أشيائي
ووحش_هكذا كان يبدو_يوقظني كل صباح ويظل معي حتي أنام
أدركت لاحقا أنه رقيق
يرقص معي كل مساء
يقضي معي كل اللحظات
يقسو علي أحيانا ويحنو أحيانا أخري
سألته:لماذا يكرهك الناس رغم رقتك؟
قال:ومن قال أنهم يكرهوني لو كان الأمر كذلك ماقضوا معي أوقاتا أكثر من الأوقات التي يقضوها مع الفرح
قلت:ربما لان أوجاعهم كبيرة
قال:لا ياعزيزتي فانا أعود بالقلوب إلي الله وطالما كانوا معي صغرت الدنيا وهانت في أعينهم
ولكن هناك من لايفهمني فتهون عليه حياته بدلا من أن تهون عليه دنياه ويعزب عن الحياة وييأس من رحمة الله وقتها فقط أصبح وحشا وتتكالب وحوشا أخري علي القلب كالهم
قلت:ومتي ستتركني ارحل أنا وأشيائي من هنا
قال:حينما ترغبين في ذلك لن أمنعك أبواب القصر غير موصودة افتحيها واخرجي
فالحياة بالخارج أجمل
صمت طويلا وسرحت قليلا
نظرت اليه وابتسمت ابتسامة أضاءت روحي
وقلت:ربما لاحقا سأفعل

8 comments:

Wish I were a Butterfly ... said...

:)

أبواب القصر غير موصدة

لكن ربما كنت تحاولين فتحها بمفاتيح ليست لها

ياعيني على الفلسفة :) كلامك بسيط بس جميل أوي

على فكرة!!و دة رأي شخصي جدا... الصورة اللي قبل دي اللي كنت حطاها في البوست و شيلتيها كانت أحلى وتدخلك في المود أكتر من دي

سامحيني إني مش كتبتلك من ساعتها، بس أنا بلاقي لحظات أستعمل فيها مخي براحتي من غير تفكير وحزن كتير...أوقات قليلة أوي الأيام دي

سلام عليكم ياملاك

ولــــــــــو said...

بصراحة قريتالبوست اكتر من مرة ومع كل مرة اكون عايز افهم المغذى من الكلام وكل مرة الاقي نفسي مش فاهم مع ان دي من المرات القليلة اللي انوي فيها افهم ومش اقدر
بصراحة فكرت ف كذا فكرة وكذا اتجاه لكن ف النهاية مش قدرت استقر على حاجة تقنعني
لكن رغم كده حاسس ان الكلام قريب مني مش عارف ازاي بس يمكن علشان انا موجود ف المدونة بتاعتك اللي بتديني احساس غريب بالسكينه
تحياتي وياريت تفهميني

قلب ينبض لله said...

whisper

مبسوطة اوي انك بتردي علي البوستات بتاعتي

الصورة الاولي كانت جميله طبعا أؤيدك وبشدة انما حاسة فيها فرح أكتر وكنت عاوزة صورة حد شارد زي اللي حطيتها دي
بس لو عاوزاني أحطها والله ما أتأخر عنك

وانا مسامحاكي علي طول سواء علقتي او لآ
وحلو أوي انك تناديني "يا ملاك"
ياريت ابئي كدا فعلا

قلب ينبض لله said...

ازيك يام/حاتم
حمدالله علي السلامه
بص بئي انا بتكلم عن الحزن
هو دا الوحش
قضي معايا ايام كتيير لحد مابئي مستأنس بالنسبالي
والقصر اللي انا عايشه فيه لوحدي معاه ابوابه مش مقفوله ممكن في اي وقت افتحها واخرج للدنيا والحياة واعيش
كدا وضحت ولا أوضح تاني
فرحني تعليقك جدا
سلام

ولــــــــــو said...

تصدقي صح
" لو كان الأمر كذلك ماقضوا معي أوقاتا أكثر من الأوقات التي يقضوها مع الفرح
"
ازاي مش فهمت كده
بس يمكن الموضوع تناوله كان بطريقه فلسفيه يصعب على امثالي ادراكها
حلو الكلام ده
عاجبني بجد
لكن طالما فهمت
انتي عندك حق ف كل كلمه فعلا
اتمنالك انك تخرجي بره القصر اللي انتي حابسة نفسك فيه بارادتك
مش مهم انك هاتسيبي القصر لكن المهم انك هاتتركي الحزن
يعني هاتبيعي الماضي علشان تقدري تعيشي المستقبل

كلمة اخيرة
انا كمان عجبني لما الفراشة قالتلك يا ملاك
تصدقي عندها حق
بس كمان علشان مش ينفع الملاك يتشاف غير من ملاك زيه فهي شافتك زي ما انتي شفتيها

اوعدنا يارب
تحياتي

ولــــــــــو said...

اه انا اسف طولت بس انا زعلت جدا لما لقيت قدامي حرف الميم
مش باحب كده بجد
خلينا اصحاب احسن واخر حاجه ليكي عندي تاج لازم تاخديه ده اجباري
تحياتي

قلب ينبض لله said...

خلاص مفيش حرف ميم
وبالنسبه لموضوع ملاك
انا بحس اننا كلنا جوانا حاجه طيبه
لما بتتاح لينا الفرصه بنظهرها وبنطلعها للناس
خلاص استناني قريب اوي وانا بجاوب علي التاج

اه علي الفكرة النت نور والمدونه كمان بوجودك

ربنا يكرمك ويباركلك

karim magdy said...

جميلة جدا يا رضوى كالعادى وفى انتظر المزيد