Wednesday, June 3, 2009

عندما يأتي المساء



عندما يأتي المساء سأخبرك بحقيقة مشاعري

تجاهك


تسأل لماذا المساء؟


لأنه الوقت الذي تستطيع أن تختلي فيه بنفسك

تلملم جراحها


هكذا أفعل أنا


ولا أدري ماهي طقوسك في جراحك


نعم جراحك


فما أخبرك به سيجرحك هكذا أتوقع


أرجو أن تسامحني


أنا لا أستطيع أن أحبك


نعم حاولت مع قلبي كثيرا لكنه كان يرفض

وبشده


وكنت أتعجب منه لماذا يرفض حبك


رغم أن غيري كثيرات يتمنوك ويرجوك


أتعجب لأمرك


لماذا أنا؟ لست أختلف عن مثيلاتي


بل هم أفضل مني أجمل مني


أذكي وأرق


في كل مرة تتقرب فيها لقلبي كان هو يصر

علي موقفه


وكنت دائما ما أتشاجر معه بسببك


وأخبرته أنني سأقاطعه ولن سامحه ان

ضيعتك من يدي



لكنه لم يكن يبالي لما أقول


حتي أشفقت عليه


وترأف عقلي بي وأخبرني انه سيعرف سبب

الرفض


شرط أن أمنحه قليلا من الراحة والتفكير


بضعة أيام


أتتذكر تلك الأيام التي اختفيت فيها عن الجميع


لم أكن بسوء ولكنها الراحة التي طلبها عقلي

مني


ويبدو أنه كان يتلاعب بي فلم يخبرني بشيء


حسنا لم اخرج خالية الوفاض من هذه الصفقة


فقلبي شعر براحة وهدوء نفسي


عدت من جديد


وكالعادة كنت أنت أول من قابلته ورأيته بعد


عودتي فأنت دائما تبحث عني


عندها فقط أخبرني عقلي لماذا رفض قلبي

حبك


نعم معه حق ولن أراجعه في ذلك


انه غرورك


كنت تحاول أن تتخلي عنه وأنت معي


لكن محاولاتك لم تكن صادقة


لم يكن حبك لي كاملا أو كاملا


لكن ما وصلني حقا منك لم يكن كذلك


كنت أتمني لو أستطيع أن أفعلها وأحبك


سأدعو الله أن يرزقك بمن هي أفضل مني تحبك وتحتويك وتقدر مشاعرك


30 comments:

(green eyes) said...

تعبيراتك حلوة جدا ووصلتي الفكرة بطريقة جميله
فعلا الغرور عيب مش حلو ابدا
بس هقولك على حاجه انا حاسه ان مش هو دا العيب اللي فيه علشان لو كان هو عيب واضح مكونتيش هتاخدي فترة علشان تكتشفيه

عامة المشاعر دي حاجه بتيجي لوحدا حاله بتصيب الانسان من غير اي ترتيب وطالما ماحصلش اي تحريك لمشاعرك تجاهه يبقى اكيد انا معاكي في قرارك ومن غير حتى ما تقولي اي اسباب

تقبلي مروري

Lyssandra said...

عندما يأتي المساء
سأخبرك بحقيقة مشاعري
:
:
:
أنا لا أحبك

========

تخيلي ماكنتش متوقعاها مع البديه الرومانسيه
:)

=======

غريب حال القلوب
ماينفعش يحب بأمرنا أبداً
ولا يكره بأمر حد

نحن لا نحب حينما نختار ولا نختار حينما نحب

==============

تحياتي يا جميلة كلماتك
ورقة مشاعرك
وطيبة قلبك

كل الود

Lyssa

نـــــور said...

ازيك ياقمر
واحشانى اوى عامله ايه؟

بص الغرور فعلا وحش اوى بس انا رغم كده متعاطفه مع الشخصيه دى اوى مش عارفه ليه؟!!
يمكن علشان انا متأكده ان مش غروره هو السبب فى رفض حبه انما دى مشاعر غصب عننا القلب بيفرضها علينا سوا بالايجاب او بالسلب
هى قبول او رفض وفى الحالتين بيكون من غير مبررات

علشان كده يعز عليا ان حد بيحب حد والحد التانى مايحبوش حتى لو مش ذنبه اصل برغم كل الصفات الوحشه اللى ممكن تبقى فى البنى ادم حب القلب هو القلب مابيتغيرش

ولا ايه رايك؟!

باى بقى:)

حمامة said...

وكنت دائما ما أتشاجر معه بسببك


وأخبرته أنني سأقاطعه ولن سامحه ان
ضيعتك من يدي



لكنه لم يكن يبالي لما أقول


عجبتنى الحته دى اووووى

صعب انك تحبي حد او تقنعي قلبك بيه

لكن سهله متحبيش

Kiara said...

رغم ان بدايته رومانسية الا ان نهايته موش رومانسيه خالص

بس الصراحه راحه بجد

kimo said...

فكرتك جميله
ووصلت سهله

تقبلي مروري

Anonymous said...

teslm eeedk ya radwa
mawdoo3k gameeeeeel awy zay ba2y mawadee3k ana mada5altsh mn fatra kebeera bas enhaeda da5lt w 2arait ely fatny
good luck

قلب ينبض لله said...

green eyes

الواحد آمن وسلم أن الحب دا من عند الله
يعني أحنا مابنختارش اللي بنحبهم وبنرتبط بيهم

بس برده لازم علي الأقل توصلي لسبب علشان بالك يرتاح تعرفي سبب الرفض ايه؟

نورتيني ياقمر:)

قلب ينبض لله said...

lyssandra

انا قولت أبدأها حلو برده ورومانسية وكدا علشان اهون عليه الموقف شوية ما أدخلش فيه شمال
ومع ذلك برده دخلت فيه شمال
نصيبه بئي ربنا معاه:)))

غريب حال القلوب
ماينفعش يحب بأمرنا أبداً
ولا يكره بأمر حد

انتي جيبتي من الآخر بكلامك دا

:))

قلب ينبض لله said...

نور

الحمدلله كويسة وزي الفل مش واخدة بالك ولا ايه؟:)))
انتي كمان وحشاني جدااااااااا

بيطلع منك كلام ما اعرفش بتجبيه منين:D

انتي ماشية بسرعة كدا طيب استني شوية كمان:D

قلب ينبض لله said...

حمامة

ماتسألنيش ليه ببئي مبسوطة لما حاجة من اللي أنا كاتباه بتعليء معاكي وبتعجبك
:)))))

نورتيني ياحمامة :)

قلب ينبض لله said...

كيارا

طيب قوليلي أيه بأيدي أعمله;)

وانتي قولتيها بنفسك الصراحة راحة بجد:)

قلب ينبض لله said...

kimo

الحمدلله انها عجبتك ووصلتك بدون تعقيد

اتمني تكرار الزيارة مرة تانية:)

قلب ينبض لله said...

anonymous

ربنا يخليك أو يخليكي
بصراحة انا ما اعرفش انت/ي مين
بس واضح انك تعرفيني
ياريت بئي تقولي من انت؟:)))

Anonymous said...

تحفه تحفه بكل المقاييس

انا في الاول كنت فاكراكي هتقولي حاجه غير انا لا احبك بس اتصدمت

بس بجد اسلوبك في منتهي الجمال
وحسيت مشاعرك فيها راقيه اوي

ونهايتها عجبتني

Anonymous said...

ربنا يخليك أو يخليكي
بصراحة انا ما اعرفش انت/ي مين
بس واضح انك تعرفيني
ياريت بئي تقولي من انت؟


mesh mohem ana meen .. 7ad ye3rafk w te3rafeeh w awy kaman

akeed said...

كلمات جميلة و الفكرة اجمل

تحياتى


دمتى بخير

قلب ينبض لله said...

hagar za3bal

merci ياقمر علي كلامك ورقتك وزوئك

مبسوطة علشان دي أول زيارة ليكي هنا وها أكون مبسوطة أكتر لو كررتيها:)))

قلب ينبض لله said...

anonymous

ok if we know each other well why u don't tell me who u r?

قلب ينبض لله said...

akeed

تعليقك أجمل وأرق

نورتني:)))

someone said...

anonymous

ok if we know each other well why u don't tell me who u r?

ok i'll be someone from now

try to think who i'm " take scoffild's thinking as a reference" .. i'm sure u'll know me .. but sorry i can't tell u who i'm :( .. just i wanna know your news

قلب ينبض لله said...

why not?

i really want to know u
if u know my email
why not start talking

i guess "Amany Ezzat"

someone said...

yes i know your mail but i'm not amany ezat ,, u will know me later at a suitable time if aallah wishs

قلب ينبض لله said...

some one

ok as u like

but i don't know who is scoffild

someone said...

No u know him
Michael Scofield · "Prison Break" :D

قلب ينبض لله said...

someone

r u afraid if i know who u r
i get angry and stop replying to ur comments

u didn't have to leave acomment if u didn't want me to know who u r

u could read posts and go

why in this time u decide to comment in my blog?

maybe u r someone who close to me and make atrick...maybe

Sweet Violet said...

امممممم عجبتنى النهاية رغم انها صعبة

بس بجد حسيت فيها انك حد عاقل و راقي


تحياتى

^_^

Unknown said...

جميلة قوى

كنت قريت مرة حاجة اسمها

يامن لن احبك

كنت بتتكلم عن نفس الفكرة

الفكرة نفسها مميزة

انك تقوليله

انا مابحبكش

وتكونى صريحة

الفكرة

انك تكتبيها بالشكل الحلو ده

احلى تكريم للفكرة

أشكرك

*_^

MoHaMeD - AmEeN - Al.MaSrY said...

حلوه..ربنا معاكي

امير رودى said...

الحمد لله انا متاكد انك بتحبينى وبتموتى فيا كمان وبقولها لكل البلوج ياشباب بـــــــــــــحـــــــبـــهــــا