Friday, February 6, 2009

حب جديد


صمت ساد المكان لبضع لحظات

ثم قالت: مارأيك بهذه الفازة؟

قال:أي شيء تبتاعيه هو حقا جميل

ابتسمت وقالت:عهدتك وكلامك دائما معسول

أبتسم وقال:أصبتي ولكن معكي ما أقوله أشعر به حقا

دعينا من هذا
نعود لموضوعنا

قالت:أي موضوع؟

قال:أنا أعتذر عما بدر مني
أنا حقا لا أستطيع أن أعيش بدونك
أنا..أنا...
أنا
أحبك

قالت:لكن شيئا ما أنكسر بيننا وأنت بالأمس القريب رحلت وتركتني وحدي
أنا أيضا كنت أحبك ربما أكثر منك
لكنك تركت نفسك للظنون
واخترت الرحيل لتخلف في قلبي جرحا عميقا مضيت ليالي طوال أدوايه

قال: ها أنا ذا أعود أليكي أعتذر وأحاول أن أصلح ما أنكسر

تطلعت إليه ثم مضت باتجاه الفازة وألقتها علي الأرض
فصارت عدة أجزاء صغيرة

جري نحوها وقال لها:ماذا فعلتي ؟
لماذا كسرتيها؟

التفتت اليه وقالت :إن استطعت أن تعيد هذه الفازة كما كانت
سنعود كما كنا

هنا أحس بخيبة الأمل ولم يسطع الرد

تابعت كلامها وقالت:اعرف أن بإمكانك أصلاحها ولكن ليس بإمكانك أن تعيدها كما كانت

قال:لكن لازال هناك حلا لم تطرحيه بعد؟

قالت: ماهو؟

قال: أن نشتري فازه جديدة أجمل من هذه الفازة

قالت:أصبت
صفحة جديدة يفتحها كل منا لكن مع حب جديد

قال:لكني لم أقصد هذا أنا أقصد..

قاطعته قائلة:مهما يكن ماتقصده هذا ما سأفعله


27 comments:

Lyssandra said...

ياااااااه

مش شايفه انها كانت قاسيه شويه ؟؟

هيا يبقي عندها حق بس لو كان الجرح اللي سببه لا يمكن مداواته

لكن لو كان من الممكن التغاضي
فالحياه تستمر
والجروح تلتئم علي الرغم مما تتركه من علامات قد تكون في بعض الاحيان مشوهه

لكن من منا يبتر ذراعه إن تشوهت بجرح
أو يتخلي عن قدم لو أصابها بعض الخلل

أو ينتزع قلب تم إجاراء عمليه جراحيه له ؟؟

..........

لو أنه كان منها

لو أنها أحسته يوماً بعضاً من كيانها

ربما كانت تستطيع الصفح

لكن ربما يكون عذرها خيانه أو جرح بحق لا يمكن مداواته الا بالبتر

:)

تحياتي يا جميله

وحشتينا كتير

Lyssandra

Wish I were a Butterfly ... said...

:)

كلامك صح

أنا شايفة كدة برده بصراحة


بس ممكن برده تحاول تسيب لنفسها فرصة... ربما، مع إني أشك إن حاجة هتتغير
وحشني كلامك يا بنوتة :). انت فينك أصلا؟؟ مش دلوقتي الناس عندها أجازةولا أنا غلطانة؟؟؟

*الطالبة عفو الله *زوزو said...

ياااه موقف صعب

بس هي فعلا معاها حق الحاجة لو اتكسرت عمرها مترجع زي مكانت ممكن تتصلح اه
بس مش زي ما كانت في الاول

بس يا ترى الحل الي هي اتخدتو هو الحل الصحيح

مش عارفة

المهم طريقة كتابتك و طرحك للموضوع جميلة اوي

سلمت يمناك حبيبتي

قلب ينبض لله said...

lyssandra

ازيك عاملة ايه؟

بصي انا مش شايفة انها كانت قاسية
هو لما حب يسيبها سابها ولما حب يرجعلها رجعلها وما اهتمش بمشاعرها وقلبها
في الحب بالذات لما بتعرفي ان الشخص اللي بتحبيه مايستاهلكيش لازم تنسيه

معاكي في تشبيهاتك بس انا قولت الحاجة اللي بتتكسر مابترجعش زي ماكانت

منوراني دايما بتعليقاتك الجميله

قلب ينبض لله said...

احلي هبة في الدنيا

وحشتيني جدا جدا جدا جدا

اه في اجازة الايام دي بس عندنا في المعهد في شغل دا غير ان انا عندي امتحانات التمهيدي يوم 22 فبراير ادعيلي ياهبة:)

تفتكري انها مادتلوش فرصة اكيد ادتله بس هو رجع متأخر وكانت هي خلاص اخدت قرار

سلام ياجميل

قلب ينبض لله said...

الطالبة عفو الله

عارفة لو هو بيحبها بجد مش هايسلم من اول مرة وهايرجعلها تاني يطلب رضاها وبعدين هو لازم يعرف أنها مش ها تسامحه كدا علي طول

ربنا يخليكي وميرسي علي كلامك وتعليقك وبجد منورة البلوج

mohamed ghalia said...

جميل لن نفتح صفحة جديدة لنبدأ من جديد
دمتى بكل الود

موناليزا said...

:) اختيار موفق

همسات دافئه said...

عجبا
بجد مش قادرة أصدق نفسى
عارفة انى كتبت نفس القصة ده
بس مكانتش فازه كانوا قاعدين فى مطعم وكانت كوباية العصير
بس منشرتهاش ومحدش قراها
انتى ازاى جبتى الفكره من دماغي كده
سبحان الله بجد
انا مش مصدقة فعلاً
:):)
ايه مستنية رأيي ولا حاجة!!

حمامة said...

الله

جميييييلة
صح وصح عندك
اللى انكسر صعب بل لا يمكن يتصلح

وحشتيني يابنتي :)

Anonymous said...

جميل جداً بداية الصفحة الجديدة ... مع وجهة النظر في إنها جديدة من كل شيء
وعن موضوع تكسير الفازة والكسر اللي حصل ف القلب ... فيه قصيدة لشاعر جميل اسمه "أحمد شلبي" وديوانه بيباع حالياً في معرض الكتاب اسم الديوان على نفس اسم القصيدة ... اللي انكسر يتطوح
ودي كلماتها

اللي انكسر يتطوح - هنلاقي غيره جديد
والحزن يوم هيروّح - ويجينا فرح جديد
واللي انكسر نمحيه - مع اللي فات نرميه
ف البحر ونخبيه - من قلبنا وعيننا
****************
ع الشط أنا واقف - وحدي ومش خايف
ف ايدي كبشة حزن - أضحك وأقوم حادف
ياخدها موج البحر - يضحك يقول شايف
ف لحظة راح الحزن - اجري ياواد روّح
انسى اللي فات وافرح - وعندي تلقى الحل
لا تتعب ولا تصلح
اللي انكسـر ... يتطوح

تحياتي على القالب القصصي الجميل

رابطة هويتي اسلامية said...

الحجاب حقيقة ثابتة أم مجال للتفكير

من باب تناول جميع الأراء وفتح باب النقاش كان لابد أن نتبني في رابطتنا هذا النقاش الذي سوف يجعل من النقاش مرجع للجميع للوصول إلي الحقيقة التي يعرفها البعض وتخفي علي البعض ويحاول البعض تجنبها.
ومن هنا تبنت الرابطة أن تكون هي حجة علي من يدور بينهم النقاش علي صفحاتها.
نفجر الجديد دائما حوارنا اليوم
الحجاب حقيقة ثابتة أم مجال للتفكير
وفيها ننقاش بعض المدونات التي أعلنتها صراحة رفضها للحجاب وحوارنا اليوم موجه إلي مدونة " مذكرات ثائرة ".
ندعوكم للمشاركة في هذا الحوار المفيد
تقبلوا دعوتنا ننتظركم لنستفاد منكم
رابطة هويتي إسلامية

نـــــور said...

ازيك ياحبيبتى
وحشنى الكلام معاكى

تقريبا الفازة مش ممكن لا هو يصلحها علشان يقدر يرجعها زى الاول اساسا

وهو لو كان شايف الفازه كده اكيد اكيد
مكنش سابها تتكسر ولا تتكسر حاجه مش ممكن تتصلح جوه صحبتها من الاساس

مش كده؟
تعرفى انى عايزة اشكرك اوى
وحاسه دلوقت انك واحشانى اوى :(

الرابطة وبناء الأمة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دعوة
أخي يا من رفضت سياسة مبارك عليك أن تكمل معنا الطريق حتي لا تكون دعواك دعوة إفتراء دون إثبات
دعوي مرفوعة ضد مبارك بنص ".........................."
أول جلسة
نتمني منك أخي المدون الحضور للجلسة
مع تحياتنا لك بالتوفيق
الكتيبة السياسية

Teawater said...

الله جميييييييييل جدا

ياريت روح التسامح ديه تبقى في قلوبنا
ونقدر نسامح بعضنا
hapyy valantine Day
يارب تكون زيارتي الاولى خفيفه

قلب ينبض لله said...

mohamed ghalia

وجميل أيضا أن أري تعليقك عندي
دمت بكل الخير والود

قلب ينبض لله said...

موناليزا

ميرسي ياقمر منوراني دايما

قلب ينبض لله said...

همسات دافئه

أنتي بتتكلمي جد :)
أتاااااااااااااااري هبة بتقولي همسات دافئه كان عندها نفس فكرتك

دا أيه التوافق دا:)

بس برده ماقولتليش أيه رأيك في البوست؟:D

قلب ينبض لله said...

حمامة

وأنتي كمان وحشتيني جداااااااااا
أخبارك أيه وعاملة أيه

أنا بعدي علي بلدكوا كل يوم وبفتكرك:)

يارب تكوني بخير

قلب ينبض لله said...

sakyar

تعرف انا أول ما قريت الأبيات اللي أنت كتبتها دي
فرحت جدا باللي كتبته
ما أعرفش ليه
أصلها أبيات بجد تدعو للأمل
حتي جاتلي رسالة علي الفيس بوك موضوعها أبيات القصيده دي

منورني دايما

قلب ينبض لله said...

رابطة هويتي أسلاميه

سعدت جدا بتعليقك وأحب أقولك أن فعلا الحجاب فريضة مهما قالوا أو عملوا

قلب ينبض لله said...

حبيبة

وأنا كمان وحشني الكلام معاكي بس خلاص بئي أحنا أتكلمنا في الفلانتين مش حرماكي من حاجة اهو:)

خليكي فاكرة بس اللي قولتهولك وصدئيني هاتكسبي

اخبار الدراسة ايه صحيح؟

قلب ينبض لله said...

الرابطة وبناء الأمة

ربنا يوفقكوا ويثبت أقدامكوا

ونورت البلوج

قلب ينبض لله said...

teawater

happy valentien day u:)

طبعا زيارتك خفيفة وجميله برده:)
ياريت تتكرر

Amgad said...

مهي حاجه م الاتنين
يا اما قلبها اسود اوي
ومش عايزة تسامح
يا اما بتحب حب تاني وبتتلكك عشان توصل للنتيجة دي
وفي كلتا الحالتين انا شايف انو يكفي انو استسمحها
ولكن هكذا دائما بنات حواء
اوعي تصدقيني بهزر طبعا
اسلوبك رائع اوي بجد
وفلسفتك علس لسان الزوجة خاطئة
يارب تكوني بخير دايما
وتقبلي عودتي بعد انقطاع

ليكوريكا said...

واقعه تطيح بكل ما هو وردي من الاحلام

واقعيه مطلوبه مع ما نراه من الايام

لم يعد هناك مكان لمزيد من الفرص

مجرد حياه واحده ولا تستحق سوى فرصه واحده

للأسف ...

امير رودى said...

كلامك جميل ورد فعل طبيعى لبنت بتفكر بس انا هتكلم من وجهة نظرى.
دلوقتى لا مقارنة بين انسان وجماد لا مقارنة بينك وبين الفازة الفازة بدون احساس او مشاعر اما انتى فكلك احساس ومشاعر ولا تنسى انك حبيتى ولو بتحبى بجد هتسامحى مهما كان اللى حصل بس فى حاجة ممكن اللى حصل يكون كبير ويسيب اثر الاثر دة بالحب وبعد المسامحة هيزول لو فى حب متبادل . بس انا معتقدش انة لو فى صفحة جديدة يبقة فى حب من الاول الحب المشترك بين اتنين مينفعش يتجزاء ولكن ممكن يزيد او يقل .
الكلام دة كلة من وجهة نظرى المتواضعة
امير رودى